23.08.2016 | Samfund
Nye forretningsmuligheder, større samfundsansvar
Indhold fra partner Hvad er dette?
Onsdag d. 24. august samles virksomheder, brancheorganisationer, NGOer m.fl. til fyraftens-inspiration hos DIEH. Mødet sætter spot på, hvordan strategiske partnerskaber mellem interesseorganisationer og erhvervsliv åbner op for nye forretningsmuligheder.
Af Layanna Martin, DIEH og Brian Sundstrup, Goodwings
I dansk erhvervsliv og blandt førende interesseorganisationer og fagbevægelsen, er der fortsat stor interesse for strategiske partnerskaber, som kan drive forretning og udvikling i sammenhæng. For år tilbage var det ikke ualmindeligt at betragte forretning og udvikling som hinandens modsætninger, men i takt med nye globale mål for bæredygtig udvikling, oplever virksomheder stigende forventning til deres samfundsengagement, større krav til rapportering, og et styrket interessefællesskab mellem erhvervsliv og udviklingsorganisationer. Og i dag findes der efterhånden en række eksempler på samarbejde, hvor anvendelse af tværfaglige kernekompetencer mellem erhvervsliv og organisationer fungerer som mørtlen, der kobler forretning og udvikling.
På onsdag d. 24. august skaber Dansk Initiativ for Etisk Handel og Goodwings.com en platform for videns-udveksling, når en række oplægsholdere deler deres erfaringer med udfordringer og muligheder inden for arbejdet med strategiske partnerskaber.
“I Danmark har vi vigtige erfaringer med at bygge bro mellem erhvervsliv og organisationer og samarbejde på tværs af faglige skel. Disse erfaringer er vigtige at dele, så vi undgår at begå de samme fejl og kan lære af succeserne. Partnerskaber er omfattet i FNs nye bæredygtighedsmål og med rette, da samarbejde er vejen frem mod en bæredygtig udvikling” siger Mette Boye, direktør i DIEH, som er vært for arrangementet.
Erfaringsudveksling og best practice i fokus
Fyraftensmødet byder blandt andet på nuancerede anbefalinger og italesættelse af vigtige balancepunkter, når Rolf Hernøe, Programme Coordinator hos CARE Danmark, præsenterer CAREs erfaringer med at skabe udvikling blandt småbønder, gennem strategiske partnerskaber inden for fødevare- og detailbranchen.
I foråret 2016 udviklede Røde Kors og Deloitte en model for strategiske partnerskaber i samarbejde med erhvervspartnere og udviklingsorganisationer. Simone Kofoed Clausen, Project Manager hos Røde Kors og Birgitte Marie Mabeck, Chef for Fundraising & Marketing hos Røde Kors, præsenterer hovedtræk i de forskellige typer af partnerskaber samt vigtige anbefalinger til erhvervsliv og udviklingsorganisationer, der ønsker at indgå i samarbejde på tværs af sektorer.
På fyraftensmødet præsenteres en ny spiller på CSR arenaen, som har indbygget større samfundsansvar i sin forretningsmodel. Christian Honoré, stifter af bookingportalen Goodwings.com, har nemlig gjort interesseorganisationer med fokus på miljø, mennesker og samfund, til en strategisk forretningspartner - en forretningsmodel som han forventer at se mere til.
“Jeg tror på, at vi i fremtiden vil se flere virksomheder, som styrker forholdet til interesseorganisationer, for at udvikle en bedre forretning på at være ansvarlige. Der ligger rigtig mange muligheder i disse typer af samarbejde som virksomheder er ved at få øjnene op for. De internationale udviklingsmål, SDG´erne, er for mig et helt nyt fundament, der kan stimulere den innovation vi har så hårdt brug for og forandre konkurrence billedet for erhvervslivet i fremtiden” påpeger Christian Honoré, stifter af Goodwings.
Fyraftens-inspiration om nye forretningsmuligheder med større forretningsansvar finder sted hos DIEH, onsdag den 24. august kl. 15 til 17.30. Du kan læse mere om arrangementet her.
Klima, miljø og energi

Ny dansk alliance arbejder for at sikre kaffens fremtid
I 2045 risikerer du at mangle din sædvanlige morgenkaffe. Det kan blive realiteterne, hvis de nuværende vilkår i kaffesektoren fortsætter. Derfor vil en ny dansk alliance for ansvarlig kaffe hos Etisk Handel Danmark arbejde for at sikre en mere bæredygtig kaffe og forbedre livet for de mennesker, der dyrker vores kaffe.
Indhold fra partner
Supply chain

Sådan styrker du dit arbejde med samfundsansvar i værdikæden
Etisk Handel Danmark har udgivet en guide, hvor de har samlet gode råd ti arbejdet med ansvar i værdikæden. Få et sneak peak her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Verdens Bedste Indkøber 2022 – stem på de nominerede nu!
Nu kan du stemme på de tre finalister til prisen Verdens Bedste Indkøber 2022. De har alle gjort en særlig indsats for at bidrage til ét eller flere af verdensmålene gennem deres indkøb og et tæt samarbejde med leverandører.
Indhold fra partner
Supply chain

Ansvarlig virksomhedsadfærd er snart en hygiejnefaktor
Kriser, nye lovkrav fra EU - og stigende forventninger til samfundsansvar medfører, at flere virksomheder efterspørger konkret hjælp til at drive ansvarlig forretning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Tøj koster mere end penge
Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Dansk Initiativ for Etisk Handel skifter navn
Etisk Handel Danmark – det er fremover navnet på den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Med navneskiftet følger også en ny visuel identitet og ny hjemmeside.
Indhold fra partner