Nyt accelerator-program vil over grænsen
SMV’er med bæredygtige løsninger og trang til eksport behøver ikke lede længere. Med et nyt program tilbyder Udenrigsministeriet tæt sparring med rådgivere fra ambassader på udvalgte markeder.
”I bund og grund er det jo et virkelig godt tilbud,” siger Christina Freddie.
”Man får solidt input og et fuldstændig håndholdt sparringsforløb med markedsfolk på Danmarks ambassader. For 10.000 kr!,” fortsætter hun.
CSR.dk har spurgt Christina Freddie, som er ansvarlig for Udenrigsministeriets nye SDG Business Accelerator, om der er noget, hun gerne vil sige til Danmarks travle SMV’er. For acceleratoren er hverken den første eller det eneste tilbud der findes til SMV’erne. Men den har noget, som ingen andre har: et klart fokus på eksportsalg, et sektorfokus og adgang til de betragtelige vidensressourcer, som den danske udenrigstjeneste ligger inde med.
Det handler om eksport
Det er også det, der bliver lagt vægt på i de ansøgninger fra SMV’er, som programmet allerede har modtaget.
”De vil gerne i gang eller videre med eksport og er interesserede i at få kvalificeret hjælp til at få adgang til mulighederne på et givent marked,” fortæller Christina Freddie.
Det, ambassadens medarbejdere kan tilbyde, er et grundigt kendskab til de lokale dagsordener, måden man taler om bæredygtighed på i det marked, hvordan det udmønter sig i krav og regler, hvilke nationale programmer og politiske flagskibe, man med fordel kunne lægge sig op ad, for at være relevant i det land osv.
Ideen er at finde den lykkelige fællesmængde mellem SDG-dagsordenen, nationale dagsordner og regulering og de deltagende virksomheders produkter og løsninger – og så slå til!
Det ender i en handlingsplan
SDG Business Accelerator-programmet har fire forløb rettet mod virksomheder inden for fire sektorer: sundhed, energi, vand og fødevarer. De løber alle af stablen inden udgangen af 2023. Første forløb begynder på denne side af sommerferien og er målrettet virksomheder med aktiviteter inden for sundhed og life science.
Hvert forløb strækker sig over tre måneder med fire workshops, en-til-en sparring mellem disse og et markedsbesøg i midten. (Hvor virksomheden selv skal dække rejseudgifter). Man kan finde mere information om at deltage i den vedhæftede pdf nederst på siden.
Kravene til virksomheden er, at dens produkter og løsninger har eksportpotentiale og potentiale til at adressere de udfordringer som verdensmålene sætter fokus på. Desuden skal der være motivation (også på ledelsesplan) til at arbejde strategisk med bæredygtighed of verdensmål. I løbet af processen finder virksomheden til gengæld ud af, hvilke verdensmål der er relevante for dem, hvordan de kan sætte mål og dokumentere fremskridt inden for miljø og socialt ansvar, og hvad de kan (og ikke kan) kommunikere omkring virksomhedens bæredygtige engagement.
Det samlede forløb skal resultere i en handlingsplan inklusive et ”roadmap for change”. Men også lidt mindre konkrete målsætninger om, at de deltagende virksomheder skal være på forkant med krav til bæredygtighed, at det bliver synligt hvordan og hvilke døre, der kan åbnes med et fokus på bæredygtighed og opbygningen af et netværk på det udvalgte marked.
Man kan ansøge om at deltage her: http://sdgbusinessaccelerator.dk/
Skal vise at Danmark har meget at byde på
Udenrigsministeriets SDG Business Accelerator er også på andre områder ikke som alle de andre acceleratorforløb. F.eks. udspringer den af en lovmæssig forpligtelse etableret med den nationale handlingsplan for verdensmålene. De fire sektorer, den arbejder med, er dem, Danmark allerede har etableret som sine styrkepositioner og har særligt fokus på i arbejdet med erhvervsfremme.
Acceleratoren kan i den forbindelse også fungere som springbræt til at deltage i andre af Udenrigsministeriets tilbud til virksomheder, som f.eks. Verdensmålsfremstød, som er en særlig pulje til erhvervsfremstød, hvor fokus er på at vise verdensmålsløsninger frem. Dem kan man læse mere om her.
”Vi skal være med til at vise, at ikke bare er verdensmålene god forretning, danske virksomheder har også virkelig meget at byde på i det regi. Udenrigsministeriet har tidligere regnet på, at der kan ligge 400 milliarder kroner og vente på danske virksomheder i 2030. Det er nogle af dem, vi skal hjælpe SMV’er i de fire sektorer med at komme ud og hente,” siger Christina Freddie.