Nyt forskningsprojekt skal fremme grøn adfærd gennem spil

Et nyt forskningsprojekt skal fastholde og fremme den grønne adfærd for Danmarks borgere med digitale læringsspil. Innovationsfonden har investeret 11,3 millioner kroner i projektet.

Spillene skal anskueliggøre, hvilken effekt affaldssortering og offentlig transport har på klimaet. Foto: Unplash..

07.07.2023

CSR.dk

En AI-spilplatform, som hjælper virksomheder og kommuner med at bygge spil, der på en sjov måde kan lære danskerne at træffe grønne og bæredygtige valg.

Det er målet for det nye forskningsprojekt Game For Green, som Innovationsfonden har investeret 11,3 millioner i.

Roskilde Universitet, den spil-baserede læringsplatform Actee og konsulentvirksomheden Provice er partnere i projektet.

Læs også: Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering

”Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden med mange generelle data om grøn adfærd. Det kan vi udnytte til at nå borgere og medarbejdere på nye måder, hvor teknologien bruges til at lære med,” siger lektor i Digital Transformation på RUC Magnus Rotvit Perlt Hansen, der leder forskningsprojektet.

Han vurderer, at der er momentum til at skabe en forandring på det grønne område:

”Forbrugermentaliteten har for alvor nået et vigtigt vendepunkt: der ønskes forandring, og det kan ses på blandt andet forbruget af gas og el, som i Danmark faldt cirka 30 procent i efteråret 2022,” siger han.

Indsats flere steder
Spillene skal kunne bygges af kommuner og virksomheder, og spilplatformens AI hjælper med at assistere spilbyggerne undervejs. Borgere og medarbejdere scanner fx en QR-kode på mobiltelefonen, hvor de kan spille et fem minutters spil, hvor de bliver sat i forskellige situationer og skal træffe valg.

For at booste den globale, grønne udvikling skal der sættes ind flere steder, påpeger Magnus Rotvit Perlt Hansen:

Læs også: Platform vil hjælpe virksomheder med at undgå anklager om greenwashing

”Der skal sættes ind både i privaten og på arbejdspladsen, og vi har behov for at kombinere teknologi med information, der går et spadestik dybere end det, vi hører i informationskampagner. Folk vil i spillene kunne opleve og efterprøve effekten af det, de gør i hverdagen: Hvad hvis vi helt lader være med at sortere affald? Hvor dyrt er det at sætte varme på hele sommeren? Hvor produktive kan vi være, hvis vi cykler eller tager el-løbehjulet til møder og dermed mindsker vores CO2-aftryk?” siger han og tilføjer:

”Resutatet af de handlinger, vi træffer i dagligdagen, skal gøres nærværende gennem spilplatformens teknologi. Vi forsker i, hvordan digital spilteknologi og data kan genbruges, så kommuner og virksomheder i nye kontekster hele tiden kan forbedre og understøtte forandringen mod grønnere adfærd.”

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online