Nyt netværk skal fremme bæredygtige indkøb
Tunge danske virksomheder som Grundfos, Danske Bank og Rambøll deltager i et nyetableret virksomhedsnetværk, der skal fremme indkøb af miljømærkede produkter.
Et nyt virksomhedsnetværk, der skal fremme bæredygtige indkøb, er officielt blevet etableret i dag.
Det er Miljømærkning Danmark, der er initiativtager til netværket, som har fået det mundrette navn: ”Vi køber miljømærket – Et netværk for indkøb med omtanke”.
Til at starte med består netværket af IF Forsikring, Danske Bank, Steen & Strøm, Rambøll, Grundfos og Nykredit. Fremover skal de lære af hinandens erfaringer på området og sparre med Miljømærkning Danmark om nye områder eller produkter, som eventuelt kan miljømærkes.
Grundfos vil benchmarke
Hos Grundfos forventer man, at medlemsskabet af netværket vil have en positiv indvirkning på miljøpåvirkningen.
”Vi deltager i netværket med det formål at reducere vores miljøpåvirkning. Og vi ser frem til de nye muligheder, som netværket bringer for at benchmarke vores indsats med indkøb af miljømærkede produkter med andre virksomheder, der har samme interesse for miljø som os,” siger Miljøchef i Grundfos Karen Touborg.
Netværket skal vokse
Netværket er åbent for andre interesserede virksomheder end de seks der er med fra start, men ifølge direktør i Miljømærkning Danmark Martin Fabiansen er der ikke sat noget konkret mål for, hvor meget netværket skal vokse.
”Det vigtigste er ikke kvantiteten, men kvaliteten af de medlemmer, som deltager. Vi forventer, at de er meget ambitiøse i arbejdet med bæredygtige indkøb og har et reelt ønske om at forbedre sig på området. Men jeg vil sige, at hvis vi når 50 medlemmer i løbet af et par år, er jeg glad,” siger Martin Fabiansen til csr.dk
Kravet for at deltage er, at virksomhederne har en offentlig tilgængelig miljøpolitik, levet op til Global Compacts ti principper og at de hvert år er i stand til at øge mængden af miljømærkede produkter, de køber ind.