Nyt partnerskab om genanvendelse af plast fra udtjente biler
Partnerskabet vil udvikle og forbedre metoder, så genbrug og genanvendelse af plast fra udtjente biler kan øges med op til 75 procent, så både den voksende efterspørgsel på genanvendt plast og kommende EU-regler kan imødekommes.
Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og det tal forventes at stige i fremtiden grundet plastens lethed og styrke. Med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret. I Danmark er det tal over 80 procent, hvilket bl.a. skyldes problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på robuste værdikæder for genanvendelse.
”Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale,” fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.
En bred indsats
Partnerskabet, med navnet RACE, er støttet af Miljøstyrelsen og ledes af Teknologisk Institut. Der deltager ni virksomheder, der samlet dækker bilindustriens værdikæde fra bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter til autogenbrug og genanvendelse.
”Hvor vi de seneste mange år har specialiseret os i genanvendelse af metal fra udtjente biler, får vi med dette partnerskab rigtig gode betingelser for også at øge genanvendelsesgraden af plast betydeligt. Samtidig kan vi udnytte det momentum som EU-lovgivningen skaber, til at forsøge at præge genanvendelsesløsninger i bilindustrien, fx i forhold til mere cirkulære materialevalg,” udtaler Vibeke Jacobsen, produktansvarlig for plastik hos Stena Recycling, som er en af de deltagende virksomheder.
Over de næste tre år skal partnerne have fokus på blandt andet:
- Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
- Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
- Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
- Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, fx ved pyrolyse
Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.
Skrappere regler motiverer
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.
”ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden,” siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.
- EHS