Nyt samarbejde sætter flere danske bælgfrugter på menuen i landets kantiner
Et nyt samarbejde mellem Kragerup Gods, Grøn Fokus og Compass Group Danmark medfører, at danske økologiske bælgfrugter nu i langt højere grad bliver sat på menuen rundt omkring i danske kantiner.
Et større dansk partnerskab er fra 1. marts gået sammen om at få flere danske økologiske bælgfrugter på tallerkenen.
Compass Group Danmark driver 320 kantiner, hvor mere end 100.000 mennesker dagligt indtager et måltid mad, og de mange spisende får fremover et større udvalg af blandt andet danske kikærter og anicia-linser at vælge imellem på menuen.
”I Compass Group er vi på evig jagt for at gøre vores frokostordninger mindre klimabelastende. I den sammenhæng ser vi danske bælgfrugter som et helt essentielt værktøj. Udfordringen har været, at vi rent kulturelt ikke har været vant til at bruge bælgfrugter i særlig stor udstrækning i Danmark,” siger Kenneth Balieu Sørensen, head of Gastronomy & Food Excellence i Compass Group Danmark, og uddyber:
Læs også: Om tre år er hvert andet måltid i Ikeas kantiner vegetarisk
”Bælgfrugter kan ellers være en væsentlig proteinkilde, hvis man eksempelvis ønsker at reducere sit indtag af animalske proteiner. Samtidig er bælgfrugter også kendetegnet ved at være sunde, fedtfattige råvarer, der indeholder mange kostfibre, mineraler og vitaminer. Og det passer rigtig godt ind i vores gastronomiske rejse i Compass Group.”
En del af råvarerne kommer fra Kragerup Gods, der ligger nord fra Slagelse.
Godset har i de senere år satset på økologiske plantebaserede proteinkilder som eksempelvis kikærter og linser.
Den satsning er Grøn Fokus, et specialistselskab i regi af Dagrofa Foodservice, hoppet med på, og virksomheden er nu eneforhandler af godsets bælgfrugter.
Læs også: Klimavenlig kantinemad er i fokus nyt ISS-samarbejde
”Fødevarestyrelsen fremhæver, at bælgfrugter er sunde og blandt de fødevarer, som har det laveste klimaaftryk. De anbefaler faktisk, at voksne danskere spiser ca. 100 g. bælgfrugter om dagen. Med den nye samarbejdsaftale med Compass Group i spidsen medvirker vi til, at en større del af befolkningen får bedre mulighed for at leve op til den. Vi ser generelt, at efterspørgslen på danske bælgfrugter på foodservicemarkedet bevæger sig i en opadgående retning, og nu bliver der for alvor sat turbo på,” siger Marlene Lindegaard, konceptchef i Dagrofa Foodservice.
I første omgang er det som nævnt kikærter og anicia-linser, som i større grad kommer på menuen hos Compass Group Danmark.
Senere på året bliver samarbejdet udvidet til også at omfatte danskproducerede ingridærter og fuegobønner.
- HCL