Klimavenlig kantinemad er i fokus nyt ISS-samarbejde

ISS vil gennem en treårig partnerskabsaftale med dansk grossistvirksomhed sikre leverancer med lokale, klimavenlige fødevarer til ISS's danske kantineaftaler.

ISS's nye samarbejde passer som fod i hose, da flere af koncernens kunder efterspørger klimavenlige og lokale fødevarer. Foto: ISS..

23.11.2022

CSR.dk

Bæredygtighed, trivsel og kantinemad i høj kvalitet. Det er essensen i et nyt samarbejde mellem servicekoncernen ISS og grossistvirksomheden Dansk Cater med sidstnævnte, der over de næste tre år skal levere fødevarer til ISS’s 188 kantiner rundt omkring i landet.

Klimavenlige fødevarer er nemlig en hjørnesten for ISS’s kunder, fortæller Christian Lindskov Alsø, administrerende direktør i ISS Danmark.

”Vi ønsker at tage vores madoplevelser til vores mange gæster til det næste niveau, og derfor er vi rigtig glade for, at vi har indgået en partnerskabsaftale med Dansk Cater. Vores kunder efterspørger i stigende grad lokale og klimavenlige fødevarer samt muligheden for at dokumentere miljøpåvirkningen af den mad, der bliver lavet i kantinen. Der har Dansk Cater virkelig imponeret os med deres leverancer,” han.

Læs også: Find hjælp til mere bæredygtighed i værdikæden

Unikt for samarbejdet er graden af transparens, som parterne vil muliggøre gennem data, der viser hvilken miljøpåvirkning, de leverede fødevarer har.

”Det er helt unikt i markedet, at vi sammen med ISS har lavet en aftale, hvor vi som partnere samarbejder om udvikling af innovative løsninger med brug af data, og understøtter hinanden i at sikre høj kvalitet og bæredygtighed på tværs af vores leverancer,” siger Steen Damsgård Pedersen, administrerende direktør i Dansk Cater.

Det nikker Christian Lindskov Alsø genkendende til.

Læs også: Nyt samarbejde skal give Arla en energieffektiv overhaling

”Sammen med Dansk Cater har vi en størrelse, som forpligter i forhold til at drive nye initiativer og gå forrest i kampen for bæredygtige og klimavenlige løsninger. Partnerskabet skal ligeledes styrke vores mål om i endnu højere grad at gøre data tilgængelige for vores kunder og bevæge os endnu mere i retning af kvalitet, ansvarlighed og klima,” siger han.

Ifølge Christian Lindskov Alsø skal samarbejdet dog også hjælpe virksomheder i at gøre arbejdspladsen mere attraktiv for nuværende og kommende medarbejdere.

”Kantinen er et vigtigt omdrejningspunkt for det sociale sammenhold på en arbejdsplads. Derfor er det også meget vigtigt, at vi serverer måltider af høj kvalitet. Vi ser også flere virksomheder investere mere i kantinen som led i at tiltrække og fastholde medarbejdere i et marked, hvor der er rift om de bedste talenter,” siger han.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus