03.02.2021  |  Kommunikation

Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt

Ny analyse viser at størstedelen af danskerne gerne vil handle mere klimavenligt, men mange ved ikke hvordan.

En ny analyse foretaget af IPSOS – Orklas årlige bæredygtighedsbarometer – viser at mere end hver anden dansker ønsker at købe mere bæredygtigt ind, men 7 ud af 10 synes det er svært at gennemskue, hvilke produkter de skal gå efter.

Orklas mål er at komme med en vejledning, der gør det let for forbrugeren at gennemskue samtlige produkter i detailhandlen både hvad angår CO2-aftryk og miljøbelastning forbundet med produktets emballage.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

”Klimavejledning til forbrugerne er en vigtig del af vores bæredygtighedsstrategi, og vi kan se, at forbrugerne har et behov for vejledning. Vi har ikke nødvendigvis den fuldendte vejledning på plads endnu, men vi vil fortsætte med at samle erfaringer ved at klimavejlede på flere og flere af vores egne produkter og parallelt arbejde gennem fora som DI og Mærkevareleverandørerne (MLDK) for at skabe opbakning til en fælles klimavejledning. Vi skylder forbrugerne, at de kan foretage oplyste valg. Også med hensyn til bæredygtighed”, siger Nilüfer Sahin, som er kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.

Orkla har allerede erfaring på området fra bl.a. Norge, hvor man har sat konkurrerende virksomheder sammen om at udarbejde anbefalinger om klimamærkning til myndighederne.

Nilüfer Sahin opfordrer til at forbrugerne får adgang til en vejledning, som en samlet branche står bag. Det handler om at gøre det let for forbrugeren at handle bæredygtigt, understreger hun.

Orklas analyse kommer sideløbende med Concitos database, der viser CO2-udledninger på 500 fødevarer.

- MTN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere