03.02.2021 | Kommunikation
Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt
Ny analyse viser at størstedelen af danskerne gerne vil handle mere klimavenligt, men mange ved ikke hvordan.
En ny analyse foretaget af IPSOS – Orklas årlige bæredygtighedsbarometer – viser at mere end hver anden dansker ønsker at købe mere bæredygtigt ind, men 7 ud af 10 synes det er svært at gennemskue, hvilke produkter de skal gå efter.
Orklas mål er at komme med en vejledning, der gør det let for forbrugeren at gennemskue samtlige produkter i detailhandlen både hvad angår CO2-aftryk og miljøbelastning forbundet med produktets emballage.
Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt
”Klimavejledning til forbrugerne er en vigtig del af vores bæredygtighedsstrategi, og vi kan se, at forbrugerne har et behov for vejledning. Vi har ikke nødvendigvis den fuldendte vejledning på plads endnu, men vi vil fortsætte med at samle erfaringer ved at klimavejlede på flere og flere af vores egne produkter og parallelt arbejde gennem fora som DI og Mærkevareleverandørerne (MLDK) for at skabe opbakning til en fælles klimavejledning. Vi skylder forbrugerne, at de kan foretage oplyste valg. Også med hensyn til bæredygtighed”, siger Nilüfer Sahin, som er kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.
Orkla har allerede erfaring på området fra bl.a. Norge, hvor man har sat konkurrerende virksomheder sammen om at udarbejde anbefalinger om klimamærkning til myndighederne.
Nilüfer Sahin opfordrer til at forbrugerne får adgang til en vejledning, som en samlet branche står bag. Det handler om at gøre det let for forbrugeren at handle bæredygtigt, understreger hun.
Orklas analyse kommer sideløbende med Concitos database, der viser CO2-udledninger på 500 fødevarer.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Fashion Revolution Week har dansk designer på programmet
I forbindelse med Fashion Revolution Week fremhæver verdens største aktivistiske bevægelse i modebranchen, Fashion Revolution, danske Maja Brix for hendes arbejde med transparens og ansvarlige produktionsformer.
Menneskerettigheder

Bestseller sætter produktion i Myanmar på standby ovenpå etisk dilemma
Urolighederne i Myanmar har fået Bestseller til at sætte ordrer midlertidigt på standby i hele landet. Tøjgiganten ønsker dog ikke at opsige samarbejdet med de potentielt involverede fabrikker.
Samfund

Danmark skal handle langt mere strategisk, når det kommer til grønne investeringer i udlandet, mener ekspert
Den danske pensionssektor vil investere 350 milliarder kroner i grønne teknologier inden 2030. De skal investeres rigtigt, så det gavner dansk eksport og skaber danske arbejdspladser.
Klima, miljø og energi

Apple lancerer fond der skal støtte skovbrugsprojekter
Som et led i Apples egen klimastrategi lancerer koncernen nu en ny fond, der gennem blandt andet genoprettelse af ødelagte naturområder, skal opsamle store mængder CO2 fra atmosfæren.
Menneskerettigheder

Nemlig.com har ansvaret for chaufførerne, selvom de ikke er direkte ansat i virksomheden, viser en vurdering fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet vurderede allerede i 2019 at Nemlig.coms chauffører er at betragte som ansatte i virksomheden, til trods for at de er ansat af en selvstændig vognmand og ikke direkte af Nemlig.com.
Klima, miljø og energi

Bæredygtighed i byggeriet uden ekstra kompleksitet
Et færdigt byggeri står langt fra altid mål med visionen fra begyndelsen af projektet. Heller ikke når det kommer til bæredygtighed. Et dansk-udviklet digitalt værktøj holder snor i projektet, reducerer omkostningerne og har lige fået et kapitalindskud, der skal sikre større udbredelse.