Det kan vi lære af OW Bunkers CSR-politik
At OW Bunker havde formuleret en CSR-politik på den konkursramte virksomheds hjemmeside, understreger behovet for en fast CSR-standard, mener Charlotte Fischer, direktør i Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling.
Der bør ryddes op i virksomheders brug af CSR og etableres en fast målestok, som virksomheder kan certificeres efter.
Det skriver Charlotte Fischer, direktør i Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling, i en klumme i Dagbladet Børsen.
Hun betegner OW Bunkers CSR-politik, som fremgår af virksomhedens hjemmeside, som absurd, når den ses i relation til, at OW Bunkers spekulative forretningsmetoder har kostet medarbejdere jobbet og aktionærerne et trecifret millionbeløb.
Her var spekulativ greenwashing uden mål om fremdrift og resultater, skriver Charlotte Fischer i Børsen.
Der er derfor behov for en vedtagen fast international CSR-standard, der gør det muligt at skelne mellem de virksomheder, der tager CSR alvorligt og integrerer det som en del af forretningen, og de, der kører på frihjul, mener hun.
Dansk Standard arbejder på sagen. Regeringen bør aktivt bakke op og søge at få sine europæiske kolleger med. Så vi kan komme CSR-greenwashing til livs og fjerne helt grelle eksempler som OW Bunker, skriver Charlotte Fischer i Børsen.
- JKK