Partnerskab skal fremme åbenhed og inklusion på arbejdsmarkedet
Sammen med relevante aktører indgår ligestillingsministeren nu et partnerskab, der skal fremme åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet. Det skal blandt andet ske med en kampagne målrettet ledere, HR-afdelinger og medarbejderrepræsentanter.
Forestil dig at sidde ved frokostbordet sammen med dine kollegaer, og hver gang snakken falder på noget uden for arbejdspladsen, så føler du ikke, at du kan være helt ærlig. Sådan er virkeligheden for en del LGBTI-personer.
Derfor indgår regeringen og en række relevante aktører nu et forpligtende partnerskab, der skal fremme åbenhed og inklusion for LGBTI-personer på arbejdsmarkedet.
Læs også: Hver sjette udsat for mobning på arbejdspladsen
”Danmark skal være et samfund med plads til alle uanset køn, seksuel orientering og kønsidentitet. Og sådan skal det også være på de danske arbejdspladser. Med det her partnerskab kan vi fremme et arbejdsmarked, hvor alle er trygge ved at være åbne og ærlige om deres identitet, og hvor ingen behøver frygte omgivelsernes reaktioner, hvis de er åbne”, siger Mogens Jensen, minister for ligestilling.
Med partnerskabet ønsker partnerne:
- At sætte fokus på inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet gennem øget åbenhed, gensidig anerkendelse og plads til forskellighed og dermed fremme diversitet på arbejdsmarkedet.
- At understøtte at alle kan være sig selv på arbejdet og dermed fremme et godt og inkluderende arbejdsmiljø, så den enkelte er tryg ved at være åben om sin LGBTI-identitet.
- At igangsætte konkrete aktiviteter, udbrede viden og skabe debat om diversitet, åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet i regi af kampagnen.
Partnerne forpligter sig til at bidrage til at udbrede og udvikle kampagnen til fremme af åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet, samt til at kampagnens initiativer udbredes på de danske arbejdspladser.
Partnerskabet er stiftet på initiativ af ligestillingsministeren. Der er afsat 1,4 millioner kroner fra satspuljen til kampagnen til fremme af åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet og de stiftende partnere er Ligestillingsministeriet, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Akademikerne, Lederne, Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMV Danmark, IBM, IKEA, Nordea Danmark, TDC, Danish LGBT Business Network, LGBT+ Danmark og Beskæftigelsesministeriet.
Selvom om der ofte er god trivsel for LGBTI-personer på arbejdsmarkedet, viser en undersøgelse fra Ligestillingsministeriet, at mange ikke tør at være åbne om sig selv.
For biseksuelle og transpersoner er det henholdsvis 21 og 23 procent, der oplever, at de kan være åbne overfor kolleger og overordnede. For bøsser og lesbiske ligger tallet på henholdsvis 64 og 51 procent.
Læs også: Løstansatte kvinder føler sig oftere forsøgt presset til sex
”Heldigvis trives flertallet af homo-, biseksuelle og transpersoner på deres arbejdsplads, men vi er ikke i mål endnu. Hvis vi skal helt i mål, kræver det en kulturændring ude på arbejdspladserne, og vi skal i fællesskab gøre det lettere at være åben om sin seksuelle orientering og kønsidentitet på danske arbejdspladser”, siger Mogens Jensen.
- HCL