Podcast: ”Målbar” og fremtidens klimaudledning
Både forhandlere, brands og producenter er nødt til aktivt at forholde sig til, hvad der er i de produkter, de fremstiller, sælger, køber eller markedsfører. Fordi produkters klimaudledning er blevet et vigtigt konkurrenceparameter.
Hvordan måler man klimaudledning, og er det ikke enormt besværligt? Kan man ikke bare bruge ”Blomsten” eller ”Svanemærket” for at vise omverdenen, at man producerer bæredygtigt?
Ikke hvis du spørger de to stiftere af ”Målbar”, som du kan møde i dagens udgave af Bæredygtig Business. At måle produkters klimaudledning er blevet et vigtigt konkurrenceparameter, som alle virksomheder, der producerer bæredygtigt, bør sætte sig ind i og forstå, så de kan kommunikere det til omverdenen. Men hvordan gør man det? Man bruger for eksempel ”Målbar”.
”Målbar” er et værktøj, der hjælper virksomheder med at beregne, reducere og kommunikere produkters CO2-udslip. Det er skabt af Jakob Aaen og Anders Koefoed, som sammen med Steffen Max Høgh hjælper lytterne med at forstå, hvad der skal til for at kunne beregne produkters CO2-udslip og hvad EDP’er, LCA’er (livscyklusanalyser) og CO2 ækvivalenter er for nogle størrelser.
”Et CO2-tal kan ikke stå alene. Der er også mange andre miljømæssige hensyn at tage. Derfor er de to mærker, Blomsten og Svanen, et nødvendigt og godt skridt på vejen, for at indhente de data der skal til for at kunne komme nærmere en ”Målbar” certificering”, fortæller de to stiftere til Steffen Max Høgh.
Steffen Max Høgh og HOLMRIS B8 har længe stået med en stor udfordring; hvordan regner de ud, hvad deres møbler udleder af CO2, og hvordan finder de egentlig ud af præcis hvilke materialer, møblerne er skabt af? De fandt svaret med ”Målbar”, som de har indgået samarbejde med.
Hør mere om fremtidens konkurrenceparametre på bæredygtighed her.