03.03.2021 | Klima, miljø og energi
Podcast: ”Målbar” og fremtidens klimaudledning
Indhold fra partner Hvad er dette?
Både forhandlere, brands og producenter er nødt til aktivt at forholde sig til, hvad der er i de produkter, de fremstiller, sælger, køber eller markedsfører. Fordi produkters klimaudledning er blevet et vigtigt konkurrenceparameter.
Hvordan måler man klimaudledning, og er det ikke enormt besværligt? Kan man ikke bare bruge ”Blomsten” eller ”Svanemærket” for at vise omverdenen, at man producerer bæredygtigt?
Ikke hvis du spørger de to stiftere af ”Målbar”, som du kan møde i dagens udgave af Bæredygtig Business. At måle produkters klimaudledning er blevet et vigtigt konkurrenceparameter, som alle virksomheder, der producerer bæredygtigt, bør sætte sig ind i og forstå, så de kan kommunikere det til omverdenen. Men hvordan gør man det? Man bruger for eksempel ”Målbar”.
”Målbar” er et værktøj, der hjælper virksomheder med at beregne, reducere og kommunikere produkters CO2-udslip. Det er skabt af Jakob Aaen og Anders Koefoed, som sammen med Steffen Max Høgh hjælper lytterne med at forstå, hvad der skal til for at kunne beregne produkters CO2-udslip og hvad EDP’er, LCA’er (livscyklusanalyser) og CO2 ækvivalenter er for nogle størrelser.
”Et CO2-tal kan ikke stå alene. Der er også mange andre miljømæssige hensyn at tage. Derfor er de to mærker, Blomsten og Svanen, et nødvendigt og godt skridt på vejen, for at indhente de data der skal til for at kunne komme nærmere en ”Målbar” certificering”, fortæller de to stiftere til Steffen Max Høgh.
Steffen Max Høgh og HOLMRIS B8 har længe stået med en stor udfordring; hvordan regner de ud, hvad deres møbler udleder af CO2, og hvordan finder de egentlig ud af præcis hvilke materialer, møblerne er skabt af? De fandt svaret med ”Målbar”, som de har indgået samarbejde med.
Hør mere om fremtidens konkurrenceparametre på bæredygtighed her.
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed i GRUNDFOS med Janda Campos
Hvad er bæredygtighed? For Janda Campos, Head of Group Sustainability i GRUNDFOS, er det at "opføre sig ordentligt og tænke over konsekvenserne af sine handlinger”. Hør hvordan hun arbejder med at få det udmøntet i tanke og handling hos medarbejderne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Bliv klogere på virksomhedens affaldssortering
Nye regler fra EU betyder, at danske virksomheder skal til at sortere deres ”husstandslignende affald” i 10 fraktioner. Bliv klogere på hvad det kommer til at betyde for virksomheden, samt på affald, sortering og genanvendelse generelt.
Indhold fra partner
Samfund

Podcast: Bæredygtige Hospitaler med Maria Gaden
Før talte man ikke så meget om bæredygtighed i det danske sundhedsvæsen, selvom det sætter et betydeligt klima- og miljøaftryk. Men nu er Center for Bæredygtige Hospitaler på en vigtig mission, for at omstille sundhedsvæsenet til en bæredygtig business.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Affaldsfri jul med Gittemarie Johansen
Julen er over os lige om lidt, og her i sidste øjeblik kan du få en masse gode tips til både den bæredygtige og affaldsfri jul, men også når du handler, vasker tøj og laver mad. Steffen Max Høgh er gået i maskinrummet med Gittemarie Johansen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Nykredit og fremtidens bæredygtige bankforretning
Ny EU-lovgivning er på vej – også til bankerne. Koncerndirektør i Nykredit, Tonny Thierry Andersen, mener, at de næste 10 år vil indebære den største forandring, finanssektoren har set i mange årtier. Trods det hilser han lovgivningen velkommen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Biodiversitet - mere sexet og lige så vigtigt som klima
Habitats arbejder for at få biodiversitet integreret i alle lag af det moderne samfund og vil give blomster og insekter plads både på matriklen og i mindsettet hos danske virksomheder og deres medarbejdere. Og det er nødvendigt pga. nye EU-krav.
Indhold fra partner