12.05.2022 | Strategi & ledelse
Podcast: Bæredygtighed er en kæmpe ledelsesopgave
Indhold fra partner Hvad er dette?
Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
”Klimaklar virksomhed” er titlen på en bog, som dagens gæst, Anders Nolting Magelund, Klimapolitisk Chefkonsulent i Ledernes Hovedorganisation, har skrevet sammen med Anna Fenger.
Anders er gæst hos Steffen Max Høgh, som i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business ser på, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling, og sammen gennemgår de den store opgave, ledere har med at forene vækst og bæredygtighed.
Men bæredygtig ledelse er en svær og kompleks disciplin. Udfordringerne er mange – f.eks. at lederne formentlig blev uddannet for mange år siden, hvor man ikke talte om bæredygtighed, og at de unge mennesker, der ved en masse om bæredygtighed, ikke er blevet ledere endnu.
Ifølge Anders Nolting Magelund er bæredygtig ledelse en vilje til:
- At kigge på de tre bundlinjer (menneske, natur og økonomi) og gøre dem til hinandens forudsætninger
- At være indstillet på økonomiske knaster og at det måske kræver organisationsændring og en helt ny måde at forstå virksomhedens produkt på
- At ville give mere tilbage til samfundet end man tager
Hvordan gør man det?
Der er masser af redskaber, ledere kan læne sig op af, for eksempel ESG-regnskaber. (Environment, Social, Governance). Og så gælder det om at kvantificere virksomhedens bæredygtighedsindsatser med rapportering og data, som er fuldstændig afgørende for, at man kan arbejde systematisk med bæredygtighed.
Udover redskaber og data, nævner Anders Nolting Magelund vigtigheden af at indgå partnerskaber for at løse den dybt komplekse og forbundne problemstilling som bæredygtighed er. Og så taler han om begrebet følgeskab, hvilket vil sige, at du som leder kan få andre med på din mission.
Til slut i episoden kommer vi ind på langsigtet tænkning, som handler om at kunne se hvor samfundet er på vej hen og forstå den store samfundsudvikling, der er i gang, og taler om alle de andre dilemmaer, der er forbundet med at lede en bæredygtig virksomhed.
Samfund

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD
Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighedstsunamien
”Bæredygtighed kommer til at rulle ind over danske virksomhederne som en tsunami de næste to år. Og de virksomheder, der ikke er med på vognen, vil få sværere og sværere ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for”, siger dagens gæst
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Plantemad - fra niche til allemandseje
Engang var plantemælk noget som få mennesker drak, fordi de ikke kunne tåle laktose. Men så ændrede Naturli’ strategi og gjorde plantemad hipt! Mød direktør og selvudnævnt poster boy Henrik Lund i Bæredygtig Business.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Omstilling til fremtiden med Peter Hesseldahl
Steffen Max Høgh taler med journalist, fremtidsforsker og forfatter Peter Hesseldahl om, hvordan vi redder verden.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: CSR-kommunikation med Line Schmeltz Dam
Strategisk kommunikation med fokus på CSR og samfundsansvar har ændret sig markant i løbet af de sidste 10 år. Før troede virksomhederne ikke, at forbrugerne var interesserede i emnet. Nu ved de fleste, at CSR-kommunikation er et must!
Indhold fra partner