Podcast: Plantemad - fra niche til allemandseje
Engang var plantemælk noget som få mennesker drak, fordi de ikke kunne tåle laktose. Men så ændrede Naturli’ strategi og gjorde plantemad hipt! Mød direktør og selvudnævnt poster boy Henrik Lund i Bæredygtig Business.
Henrik Lund bliver interviewet i virksomhedens lokaler i Jylland, hvor vært Steffen Max Høgh bliver tilbudt plante-is, mens han taler med direktøren om udviklingen hos Naturli’. Fra produktion af nicheprodukter til en lille skare - til fast og populær ingrediens på supermarkedets mejerihylder.
”At spise plantebaseret er ikke længere bare en trend. Det er kommet for at blive. Og gamechangeren for os blev ”Naturli’ Smørbar”, for det var det første produkt, vi fik ind på mejerihylden”, fortæller Henrik Lund.
Men hvordan laver man et ”grønt” turnaround, som Naturli’ har gjort? Og hvilken rolle spiller kommunikationen med forbrugerne?
Henrik Lund mener, at danskerne har taget Naturli’ til sig blandt andet fordi klimadagsordenen er høj i vores bevidsthed. Men en anden faktor er kommunikationen og markedsføringen mod forbrugerne; Naturli’ har et inhouse reklamebureau, hvilket gør, at der er kort vej fra idé til udførelse. Og Henrik Lund er selv såkaldt poster boy for virksomheden og svarer på Messenger-beskeder fra kunder, der ikke kan finde Smørbar i det lokale supermarked, når han sidder i sofaen om aftenen og egentlig skal slappe af. Han vil gerne interagere med forbrugerne så meget som muligt, og så er han billig i drift.
Steffen Max Høgh er fascineret af Naturli’s måde at kommunikere på. Mange taler om en frygtelig, dystopisk fremtid, hvilket kan få os til at lukke ned og måske endda blive deprimerede. Men Naturli’s kommunikation er glad, positiv, fjollet…?
”Det er et bevidst valg”, siger Henrik Lund. Hvis vi alle skiftede til en plantebaseret diæt i dag, kunne vi mindske vores eget CO2-aftryk med 90% på den del, der kommer fra mad og drikke. Og så bliver vi forbrugere en del af løsningen på en god fremtid i stedet for en del af problemet. Han håber, at mange vil gå ”Naturli’-vejen”, som er den direkte vej fra afgrøde til føde, og ikke som det hidtil har været – fra afgrøde gennem dyr og først derefter: mad på danskernes tallerkner.
Lyt til en spændende samtale med Direktør Henrik Lund, som fortæller levende om Naturli’s historie, kommunikation og branding i en mere krævende og bæredygtig fremtid, fremtiden for landbruget og om de store mejerigiganter, der er hoppet med på plantevognen.