10.02.2022 | Strategi & ledelse
Podcast: Strategisk Bæredygtighed
Indhold fra partner Hvad er dette?
Steffen Max Høgh går i dybden med hovedpointerne i bogen Strategisk Bæredygtighed, når han har de tre forfattere i studiet. Du kan blandt andet høre, hvordan bæredygtighed er blevet et livsvilkår for danske virksomheder.
Lene Serpa, John Kornerup Bang og Annette Stube har fælles erfaringer i A.P. Møller-Mærsk, og så har de sammen skrevet bogen ”Strategisk Bæredygtighed”, som vært i podcasten Bæredygtig Business, Steffen Max Høgh, går i dybden med i dagens episode.
Du kan blandt andet høre, hvordan begrebet bæredygtighed har udviklet sig massivt inden for de seneste år: Hvor virksomhederne måske først var ”bevidste” om begrebet til dernæst at have ”fokus” på bæredygtighed. Og så til nu, hvor bæredygtighed simpelthen er blevet et livsvilkår for danske virksomheder. Og ikke kun de store af slagsen - små og mellemstore virksomheder skal også være med.
Steffen Max Høgh gennemgår i podcasten de ”Fire veje til værdiskabelse”, som bogen kredser om; nemlig:
- Ansvar som handler om hvor virksomheden har negative påvirkninger af omverdenen
- Muligheder som handler om de muligheder, virksomheden kan høste og dermed også bringe mere bæredygtighed ud i verden, som samtidig kan være en forretningsmæssig mulighed
- Risiko som er hvordan virksomheden påvirkes af eksterne ting, der sker i verden, og som kan påvirke virksomheden negativt
- Branding – om at høste positiv branding eller afværge negativ branding
Du kan også høre, hvordan bogen hjælper virksomheder med at forstå, hvad de skal fokusere på, men også hvad de ikke skal fokusere på, hvilket kan være lige så vigtigt. Du kan høre om risiko og risikoberegning, hvordan rapporteringsstandarder, og taxonomi samt større ensretning og standardisering kommer til at få en stor betydning: Og endelig kan du høre hvordan mange virksomheder er blevet taget med bukserne nede, når de pludselig indser at de skal til at lave klimaregnskaber…
Klima, miljø og energi

Podcast: Plantemad - fra niche til allemandseje
Engang var plantemælk noget som få mennesker drak, fordi de ikke kunne tåle laktose. Men så ændrede Naturli’ strategi og gjorde plantemad hipt! Mød direktør og selvudnævnt poster boy Henrik Lund i Bæredygtig Business.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighedstsunamien
”Bæredygtighed kommer til at rulle ind over danske virksomhederne som en tsunami de næste to år. Og de virksomheder, der ikke er med på vognen, vil få sværere og sværere ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for”, siger dagens gæst
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Omstilling til fremtiden med Peter Hesseldahl
Steffen Max Høgh taler med journalist, fremtidsforsker og forfatter Peter Hesseldahl om, hvordan vi redder verden.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed er en kæmpe ledelsesopgave
Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: CSR-kommunikation med Line Schmeltz Dam
Strategisk kommunikation med fokus på CSR og samfundsansvar har ændret sig markant i løbet af de sidste 10 år. Før troede virksomhederne ikke, at forbrugerne var interesserede i emnet. Nu ved de fleste, at CSR-kommunikation er et must!
Indhold fra partner