Podcast: Strategisk Bæredygtighed
Steffen Max Høgh går i dybden med hovedpointerne i bogen Strategisk Bæredygtighed, når han har de tre forfattere i studiet. Du kan blandt andet høre, hvordan bæredygtighed er blevet et livsvilkår for danske virksomheder.
Lene Serpa, John Kornerup Bang og Annette Stube har fælles erfaringer i A.P. Møller-Mærsk, og så har de sammen skrevet bogen ”Strategisk Bæredygtighed”, som vært i podcasten Bæredygtig Business, Steffen Max Høgh, går i dybden med i dagens episode.
Du kan blandt andet høre, hvordan begrebet bæredygtighed har udviklet sig massivt inden for de seneste år: Hvor virksomhederne måske først var ”bevidste” om begrebet til dernæst at have ”fokus” på bæredygtighed. Og så til nu, hvor bæredygtighed simpelthen er blevet et livsvilkår for danske virksomheder. Og ikke kun de store af slagsen - små og mellemstore virksomheder skal også være med.
Steffen Max Høgh gennemgår i podcasten de ”Fire veje til værdiskabelse”, som bogen kredser om; nemlig:
- Ansvar som handler om hvor virksomheden har negative påvirkninger af omverdenen
- Muligheder som handler om de muligheder, virksomheden kan høste og dermed også bringe mere bæredygtighed ud i verden, som samtidig kan være en forretningsmæssig mulighed
- Risiko som er hvordan virksomheden påvirkes af eksterne ting, der sker i verden, og som kan påvirke virksomheden negativt
- Branding – om at høste positiv branding eller afværge negativ branding
Du kan også høre, hvordan bogen hjælper virksomheder med at forstå, hvad de skal fokusere på, men også hvad de ikke skal fokusere på, hvilket kan være lige så vigtigt. Du kan høre om risiko og risikoberegning, hvordan rapporteringsstandarder, og taxonomi samt større ensretning og standardisering kommer til at få en stor betydning: Og endelig kan du høre hvordan mange virksomheder er blevet taget med bukserne nede, når de pludselig indser at de skal til at lave klimaregnskaber…