Positiv impact i stor skala opnår man kun med samarbejde

Etisk Handel Danmark opfordrer til at løse opgaven med at gøre værdikæder mere bæredygtige og leve op til lovkrav sammen med andre med øje for muligheder og ikke kun risici.

Kaffe-alliancen er seneste skud på Etisk Handel Danmarks alliance-stamme. Foto: Lina Sazanauskaite, Impact Roasters.

09.11.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvis man skal tale om, hvad der sker med bæredygtighed i værdikæderne i disse år, så gør man klogt i at svinge sig helt op i øverste ribbe. For deroppe kan man være så heldig at få øje på, at der ikke er noget, der er tilfældigt eller kan stå alene.

”Alle de kriser vi taler om i øjeblikket – forsyningskrise, energikrise, klimakrise, ulighedskrise, fødevarekrise – peger alle hen i retning af vor tids vigtigste dagsorden: De 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Vi taler om kriserne, som noget vi skal på den anden side af, men de skal snarere ses som symptomer på, at vores produktion og forbrug ikke er bæredygtigt, siger Nanna Callisen Bang, som er direktør for Etisk Handel Danmark.

Nanna Callisen Bang er direktør i Etisk Handel Danmark. Foto: Stine Heilmann.

Hvis det er sandt, og meget tyder på, at det er det, så kan ingen alene hverken løse det problem eller isolere sin virksomhed fra effekterne af det. Det skal ske i samarbejde: i netværk og alliancer på tværs af sektorer.

”Selvfølgelig skal de enkelte virksomheder arbejde med deres indkøb og påvirkning i værdikæden, men de ”vilde” problemer, som vi kalder dem, er så komplekse, at vi er nødt til at arbejde sammen og dele viden, ressourcer, kompetencer og sætte ind med kollektiv handling. Hvor vi skal sætte kraft bag en fælles mission, for at ændre noget. Her kan vi som multistakeholderorganisation være med til at spille en vigtig rolle, ”siger Nanna Callisen Bang.

Fire alliancer i gang
Etisk Handel Danmark orkestrerer således arbejdet med at finde kollektive, bedre og skalerbare løsninger i snart fire værdikæder: soja, palmeolie, fiskeri og kaffe. Det er alliancer, som samler virksomheder, ministerier, NGO’er og fagforeninger, der med udgangspunkt i en fælles erkendelse af, at skal man løse problemer i komplekse værdikæder, kræver det bredt samarbejde at finde bæredygtige og mere systemiske løsninger.

”Alliancerne er for de modige og ambitiøse aktører, som er interesseret i at komme på den anden side af compliance og være med til at skabe blivende impact gennem forandring af uhensigtsmæssige systemer og processer,” siger Nanna Callisen Bang.

Et eksempel er problemer med afskovning i en given værdikæde. Det er der så en række aktører, som gerne vil være med til at løse og ved at det er både svært og kræver at der sættes ind på mange niveauer over lang tid.

Godt på vej med soja
Et kig på Dansk Alliance for Ansvarlig Soja fortæller netop den historie. Der er over 20 centrale aktører med i alliancen, hvoraf halvdelen er virksomheder og den anden halvdel er ministerier, tænketanke, NGO’er og fagforeninger. Alliancen har udviklet et værktøj til at beregne sojaaftryk for produktkategorier, etableret et samarbejdsprojekt med fokus på et højrisiko-område i Brasilien, og samarbejder og videndeler med andre nationale sojainitiativer i Europa.

Ikke mindst har virksomhederne etableret individuelle handlingsplaner med konkrete mål, og arbejdet med dem har bl.a. ført til stigning i andelen af certificeret soja i de omkring 1,8 millioner tons (2020) soja, Danmark importerer hvert år, og at disse køb anslået udgør omkring 40 procent af den totale danske import af soja i 2021.

”Det handler om værdiskabelse i ens egen virksomhed, men især om værdiskabelse for samfundet og de mennesker og det miljø man er en del af. I alliancerne tager man ansvar for at være med til at udvikle nogle langsigtede løsninger for sektoren, og ikke kun ens egen forretning” forklarer Nanna Callisen Bang.

Når alle er med, kan man komme i dybden
Nøglen til fremdrift i alliancerne er deltagelse og engagement fra dem som kan gøre en forskel. Ideelt set er det hele værdikæden eller økosystemet, , som er involveret i et område, så man sammen kan løfte opgaven hele vejen rundt. Det er deltagerkredsen, som gør alliancerne stærke.

Sådan arbejder Etisk Handel Danmarks alliancer

Etisk Handel Danmark er sekretariat for flere missions-drevne alliancer inden for fx kaffe, soja, palmeolie og fiskeri. De drives ud fra følgende opskrift:

  • Man bliver enige om en mission for 2025 med nogle specifikke mål og kriterier for hvordan man arbejder hen mod disse som individuel virksomhed.
  • Hver virksomhed sætter mål og planer, som passer til, hvor de er, men med den fælles mission som ramme. De individuelle planer forpligter virksomhedernes ledelser på handling.
  • Virksomhederne rapporterer hvert år tilbage til projektet om fremgang på egne planer gennem en tredjepart for at sikre neutralitet.
  • Derudover er der arbejdsgrupper på tværs af alliancen, hvor man f.eks. arbejder med transparens, fælles indkøb i sektoren, værdikædebaseret human rights impact-analyse.

Alliancerne er finansieret af Etisk Handel Danmark, alliancedeltagerne og støttet økonomisk af Udenrigsministeriet og den danske verdensmålshandlingsplan. D deltagerbidraget kan holdes på et niveau, hvor det også er muligt for mindre organisationer at være med, pga. bidraget fra ministerierne.

Læs mere om alliancerne her.
 

”Drømmescenariet er deltagelse fra de virksomheder, der producerer og importerer inden for værdikæden, de relevante ministerier, eksperter og forskere, NGO’er og fagbevægelsen. Det giver en unik energi, når alle deltagerne har højrelevant viden og er indstillet på at dele den og deres erfaringer, så man både kan finde løsninger og kan skabe incitament for at flere virksomheder stiller om til en mere bæredygtig værdikæde. Det er lykkedes i de eksisterende alliancer, og skyldes jo bl.a. at vi har nogle super-engagerede og kompetente medarbejdere.,” siger Nanna Callisen Bang.

På den anden side af risikoen
Mere robuste og ansvarlige værdikæder er også det, Etisk Handel Danmark håber, at man får ud af den nye lovgivning om due diligence, der er på vej fra EU. Det kræver dog, at virksomhederne ikke blot undersøger, ment også handler.  

”F.eks. hvis et supermarked opdager, at den kaffeværdikæde man er en del af har en potential negativ indvirken på kvinder i den primære produktion på grund dårlige arbejdsvilkår, lav betaling og brug af pesticider. Så kan investeringer og styrket samarbejde med lokale partnere være med til at skabe gode arbejdsvilkår for de kvinder, så de kan investere i ordentlig fremtid for deres børn med mere uddannelse – og på den måde have en positiv indvirkning i de kvinders lokalsamfund,” siger Nanna Callisen Bang.

Etisk Handel Danmark er således stærk fortaler for, at samtalen og implementeringen af den nye lovgivning ikke kun kommer til at handle om risiko og compliance, men at man bruger det vidensgrundlag gode due diligenceprocesser giver til at lede efter innovative løsninger sammen med andre stakeholders.

”Det er virkelig vigtigt, at vi ikke kun ser due diligence som en kæmpe compliance-hammer, der rammer os, vi skal også have blik for, hvad det er for nogle nye samtaler, lovgivningen vil sætte i gang. Her vil jeg nævne øget fokus på stakeholder engagement, nye løsninger og værdiskabelsesmuligheder i de globale kæder,” siger Nanna Callisen Bang.

”For det første er det jo den slags tanker og indsats, som skaber forandring. Men det er også vigtigt fordi uden passionen og de bankende hjerter, så kommer vi ikke til at løse problemerne og skabe de bedre samfund for hinanden, som vi gerne vil. Og der er jo ikke mange, der springer ud af sengen hver morgen og tænker ’juhuuu, nu skal jeg lave compliance og risiko-arbejde hele dagen’. Det er muligheden for at skabe forandring til det bedre, der driver de fleste,” fortsætter hun.
 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige værdikæder

Finanssektoren og myndigheder vil vide, hvordan virksomheder arbejder med CO2-udledninger og menneskerettigheder i deres værdikæder. Og er du underleverandør får du svært ved at holde din forretning i live, hvis du ikke kan dokumentere, at du har styr på co2, miljø og sociale forhold. Vi ser på krav, værktøjer og best practice i det svære arbejde med at holde styr på forhold, man ikke selv bestemmer over.

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

26.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvordan får vi SMV'erne med?

26.11.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG kan være en løftestang for en ny kultur i byggeriet

25.11.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads fravælger Black Friday: Cirkulære løsninger er det nye sort

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

20.11.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed i tekstilbranchen: En case om strategisk tilgang til ansvarlig udvikling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams