09.11.2022  |  Supply chain

Positiv impact i stor skala opnår man kun med samarbejde

Etisk Handel Danmark opfordrer til at løse opgaven med at gøre værdikæder mere bæredygtige og leve op til lovkrav sammen med andre med øje for muligheder og ikke kun risici.

Hvis man skal tale om, hvad der sker med bæredygtighed i værdikæderne i disse år, så gør man klogt i at svinge sig helt op i øverste ribbe. For deroppe kan man være så heldig at få øje på, at der ikke er noget, der er tilfældigt eller kan stå alene.

”Alle de kriser vi taler om i øjeblikket – forsyningskrise, energikrise, klimakrise, ulighedskrise, fødevarekrise – peger alle hen i retning af vor tids vigtigste dagsorden: De 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Vi taler om kriserne, som noget vi skal på den anden side af, men de skal snarere ses som symptomer på, at vores produktion og forbrug ikke er bæredygtigt, siger Nanna Callisen Bang, som er direktør for Etisk Handel Danmark.

Hvis det er sandt, og meget tyder på, at det er det, så kan ingen alene hverken løse det problem eller isolere sin virksomhed fra effekterne af det. Det skal ske i samarbejde: i netværk og alliancer på tværs af sektorer.

”Selvfølgelig skal de enkelte virksomheder arbejde med deres indkøb og påvirkning i værdikæden, men de ”vilde” problemer, som vi kalder dem, er så komplekse, at vi er nødt til at arbejde sammen og dele viden, ressourcer, kompetencer og sætte ind med kollektiv handling. Hvor vi skal sætte kraft bag en fælles mission, for at ændre noget. Her kan vi som multistakeholderorganisation være med til at spille en vigtig rolle, ”siger Nanna Callisen Bang.

Fire alliancer i gang
Etisk Handel Danmark orkestrerer således arbejdet med at finde kollektive, bedre og skalerbare løsninger i snart fire værdikæder: soja, palmeolie, fiskeri og kaffe. Det er alliancer, som samler virksomheder, ministerier, NGO’er og fagforeninger, der med udgangspunkt i en fælles erkendelse af, at skal man løse problemer i komplekse værdikæder, kræver det bredt samarbejde at finde bæredygtige og mere systemiske løsninger.

”Alliancerne er for de modige og ambitiøse aktører, som er interesseret i at komme på den anden side af compliance og være med til at skabe blivende impact gennem forandring af uhensigtsmæssige systemer og processer,” siger Nanna Callisen Bang.

Et eksempel er problemer med afskovning i en given værdikæde. Det er der så en række aktører, som gerne vil være med til at løse og ved at det er både svært og kræver at der sættes ind på mange niveauer over lang tid.

Godt på vej med soja
Et kig på Dansk Alliance for Ansvarlig Soja fortæller netop den historie. Der er over 20 centrale aktører med i alliancen, hvoraf halvdelen er virksomheder og den anden halvdel er ministerier, tænketanke, NGO’er og fagforeninger. Alliancen har udviklet et værktøj til at beregne sojaaftryk for produktkategorier, etableret et samarbejdsprojekt med fokus på et højrisiko-område i Brasilien, og samarbejder og videndeler med andre nationale sojainitiativer i Europa.

Ikke mindst har virksomhederne etableret individuelle handlingsplaner med konkrete mål, og arbejdet med dem har bl.a. ført til stigning i andelen af certificeret soja i de omkring 1,8 millioner tons (2020) soja, Danmark importerer hvert år, og at disse køb anslået udgør omkring 40 procent af den totale danske import af soja i 2021.

”Det handler om værdiskabelse i ens egen virksomhed, men især om værdiskabelse for samfundet og de mennesker og det miljø man er en del af. I alliancerne tager man ansvar for at være med til at udvikle nogle langsigtede løsninger for sektoren, og ikke kun ens egen forretning” forklarer Nanna Callisen Bang.

Når alle er med, kan man komme i dybden
Nøglen til fremdrift i alliancerne er deltagelse og engagement fra dem som kan gøre en forskel. Ideelt set er det hele værdikæden eller økosystemet, , som er involveret i et område, så man sammen kan løfte opgaven hele vejen rundt. Det er deltagerkredsen, som gør alliancerne stærke.

Sådan arbejder Etisk Handel Danmarks alliancer

Etisk Handel Danmark er sekretariat for flere missions-drevne alliancer inden for fx kaffe, soja, palmeolie og fiskeri. De drives ud fra følgende opskrift:

  • Man bliver enige om en mission for 2025 med nogle specifikke mål og kriterier for hvordan man arbejder hen mod disse som individuel virksomhed.
  • Hver virksomhed sætter mål og planer, som passer til, hvor de er, men med den fælles mission som ramme. De individuelle planer forpligter virksomhedernes ledelser på handling.
  • Virksomhederne rapporterer hvert år tilbage til projektet om fremgang på egne planer gennem en tredjepart for at sikre neutralitet.
  • Derudover er der arbejdsgrupper på tværs af alliancen, hvor man f.eks. arbejder med transparens, fælles indkøb i sektoren, værdikædebaseret human rights impact-analyse.

Alliancerne er finansieret af Etisk Handel Danmark, alliancedeltagerne og støttet økonomisk af Udenrigsministeriet og den danske verdensmålshandlingsplan. D deltagerbidraget kan holdes på et niveau, hvor det også er muligt for mindre organisationer at være med, pga. bidraget fra ministerierne.

Læs mere om alliancerne her.
 

”Drømmescenariet er deltagelse fra de virksomheder, der producerer og importerer inden for værdikæden, de relevante ministerier, eksperter og forskere, NGO’er og fagbevægelsen. Det giver en unik energi, når alle deltagerne har højrelevant viden og er indstillet på at dele den og deres erfaringer, så man både kan finde løsninger og kan skabe incitament for at flere virksomheder stiller om til en mere bæredygtig værdikæde. Det er lykkedes i de eksisterende alliancer, og skyldes jo bl.a. at vi har nogle super-engagerede og kompetente medarbejdere.,” siger Nanna Callisen Bang.

På den anden side af risikoen
Mere robuste og ansvarlige værdikæder er også det, Etisk Handel Danmark håber, at man får ud af den nye lovgivning om due diligence, der er på vej fra EU. Det kræver dog, at virksomhederne ikke blot undersøger, ment også handler.  

”F.eks. hvis et supermarked opdager, at den kaffeværdikæde man er en del af har en potential negativ indvirken på kvinder i den primære produktion på grund dårlige arbejdsvilkår, lav betaling og brug af pesticider. Så kan investeringer og styrket samarbejde med lokale partnere være med til at skabe gode arbejdsvilkår for de kvinder, så de kan investere i ordentlig fremtid for deres børn med mere uddannelse – og på den måde have en positiv indvirkning i de kvinders lokalsamfund,” siger Nanna Callisen Bang.

Etisk Handel Danmark er således stærk fortaler for, at samtalen og implementeringen af den nye lovgivning ikke kun kommer til at handle om risiko og compliance, men at man bruger det vidensgrundlag gode due diligenceprocesser giver til at lede efter innovative løsninger sammen med andre stakeholders.

”Det er virkelig vigtigt, at vi ikke kun ser due diligence som en kæmpe compliance-hammer, der rammer os, vi skal også have blik for, hvad det er for nogle nye samtaler, lovgivningen vil sætte i gang. Her vil jeg nævne øget fokus på stakeholder engagement, nye løsninger og værdiskabelsesmuligheder i de globale kæder,” siger Nanna Callisen Bang.

”For det første er det jo den slags tanker og indsats, som skaber forandring. Men det er også vigtigt fordi uden passionen og de bankende hjerter, så kommer vi ikke til at løse problemerne og skabe de bedre samfund for hinanden, som vi gerne vil. Og der er jo ikke mange, der springer ud af sengen hver morgen og tænker ’juhuuu, nu skal jeg lave compliance og risiko-arbejde hele dagen’. Det er muligheden for at skabe forandring til det bedre, der driver de fleste,” fortsætter hun.
 

Denne artikel er en del af temaet I fokus: bæredygtige værdikæder

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere