Pressemeddelelse fra Blind Coffee og GladTeknik

Tidligere Løvens Hule deltager, med fokus på ESG, køber sig ind i Blind Coffee.

Foto: Rune Skovholm

26.02.2024

Mikkel Broe Enok Pedersen - Blind Coffee, Blind Coffee

Tidligere Løvens Hule deltager, følger i løvernes fodspor og investere, sammen med en ny løve i Blind Coffee.

18. Januar 2024 var Blind Coffee med i Danmark Radios populære program ”Løvens Hule” og fik den efterspurgte pris på 150.000 kr. for 10 % af virksomheden af den nye løve Tahir Saddique. Blind Coffee, et dansk kafferisteri, påtager sig et socialt ansvar ved at facilitere beskæftigelse for nogle af de 61 % af personer med synshandicap, som står uden for arbejdsmarkedet som er udenfor arbejdsstyrken i arbejde. Kaffen kræver ikke en visuel sans, den spiller langt mere på smags- og lugtesansen. Det betyder også, at hvis man har en synsrelatereret funktionsnedsættelse, så kan man bevare sin faglighed omkring konceptet.

Fra deltager til ”løve”

Efter Løvens Hule episoden blev vist, var en tidligere deltager, som selv havde fået en investering, blevet opmærksom på Blind Coffee og vores mission.

Mathias Emil Nielsen som er stifter af GladTeknik, har efterfølgende købt sig ind på samme vilkår som Tahir og er dermed, nu en del af ejergruppen hos Blind Coffee. GladTeknik er selv en virksomhed, som tager et socialt samfundsansvar, hvor de beskæftiger personer med diagnoser og hjælper disse personer ud på arbejdsmarkedet.

Mathias siger blandt andet, om sin nye investering i Blind Coffee:

"Investeringen i Blind Coffee giver mening for mig, fordi de ikke kun leverer kvalitetskaffe, men også aktivt bidrager til at løfte et socialt ansvar ved at ansætte personer med synshandicap. Det ræsonnerer dybt med GladTeknik's kerneværdier, da vi begge deler denne mission om at tage socialt ansvar"

Hvem er Blind Coffee

Gökhan stiftede Blind Coffee, grundet sin egen livssituation. Han har selv et synshandicap, som i dag betyder, at han er praktisk blind. Med sin funktionsnedsættelse, blev han placeret i det danske offentlig forsørgelse og havde svært i mange år, med at finde arbejde. Han blev tilbudt en førtidspension og takkede nej til det, han følte, at han kunne bidrage med langt mere i samfundet.

Gökhan vidste dengang, at synet har en kæmpe betydning, for hvordan vi mennesker omfatter forskellige ting og ønskede at finde et koncept, hvor det visuelle aspekt var ligegyldigt. En aften i 2019 sad Gökhan med en kop kaffe og der opstod ideen om Blind Coffee. Kaffe er det næstmest solgte produkt i verden, kun overgået af olie og ingen kigger ned i sin kaffekop og tænker, at det er et visuelt mesterværk.

Hvad er problemstillingen?

61 % af personer med et synshandicap i Danmark, står udenfor arbejdsstyrken. Det er mere end 3 ud af 5 personer. Generelt er det svært for personer med synshandicap, at få foden indenfor arbejdsmarkedet i Danmark. De personer, som faktisk er på arbejdsmarkedet, så er langt størstedelen af dem, ansat, som telefonsælger, flexjob eller ansat i en NGO.

Kaffe kræver ikke den visuelle sans, for at vurdere kvaliteten. Her er det mere lugte- og smagssansen, som man benytter, for at teste kvaliteten af Blind Coffees te og kaffe. Gökhan har selv været gennem processen, med at finde et arbejde og den proces, skal der gøres op med og det skal Blind Coffee være symbolet på.

Lyder det bekendt?

Mathias kan se mange ligheder mellem GladTeknik og Blind Coffee og den fælles mission om, at hjælpe personer med diagnoser eller funktionsnedsættelser ud på det danske arbejdsmarked. Hver 5. dansker er udenfor arbejdsstyrken og nogle af de personer, vil vi give de bedste forudsætninger, for at komme ud i erhvervslivet. I Danmark er der ikke noget register over, hvor mange personer, som der har et handicap. Derfor er det en svær størrelse for politiske kræfter at gøre noget ved denne situation og her vil GladTeknik og Blind Coffee gerne være forgangsbilleder, for andre virksomheder i Danmark og i verden, om at være med til at tage et større socialt ansvar.

26.02.2024Blind Coffee

Pressemeddelelse fra Blind Coffee og GladTeknik

19.02.2024Blind Coffee

Bliv klædt på til ”S” i din ESG-rapportering