Q & A - Greenwashing
Her kan du læse tre hurtige spørgsmål og svar om Greenwashing.
Hvad er greenwashing?
Greenwashing er en betegnelse for grøn marketing uden hold i reelle CSR-tiltag. Det betyder, at man som virksomhed forsøger at høste gevinsten af et bæredygtigt image uden egentlig at praktisere de pågældende CSR-tiltag.
Hvilke eksempler er der på greenwashing?
Et eksempel er CFC-free-mærkatet på køleskabe. Kunden tror, at mærket gælder den specifikke model, der bærer mærket, men freon har været forbudt i 30 år, og alle køleskabe er derfor freonfri. Et andet eksempel er virksomheders selvopfundne begreber som ''clean diesel'', der foranlediger kunden til at tro, at der er tale om en særlig miljøvenlig diesel.
Hvordan kontrolleres greenwashing?
Virksomheder kan straffes for falsk varebetegnelse, hvis grov greenwashing opdages. Når løgnen afsløres straffes virksomheden samtidig af forbrugeren på grund af et svækket image. Marketingbureauet TerraChoice har lavet en liste over syv Greenwashing-synder. Beskrivelserne af de syv synder skal gøre det lettere for forbrugere at gennemskue forsøg på greenwashing.
Kilde: K-forum, climateminds.dk og terrachoice.com