Rapport: Europas sidste ’sorte’ bil skal sælges senest i 2035
Hvis Europa skal nå målet om at decarbonisere transportsektoren i 2050, så skal den sidste bil med forbrændingsmotor sælges i starten af 2030’erne, hvorefter primært elbiler skal tage over, fastslår ny rapport. Men det vil ikke stoppe efterspørgslen på olie, mener IEA-topchef.
Et af de centrale mål i Parisaftalen fra 2015 er knyttet til transportsektoren, som i europæisk regi skal være decarboniseret i 2050, hvis målsætningen om en begrænsning af den globale opvarmning på 1,5-2 grader skal være realistisk.
Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!
For at det kan lykkedes, skal den sidste bil med forbrændingsmotor sælges i starten af 2030’erne. Det er konklusionen i en ny rapport, Roadmap to decarbonising European cars, fra den grønne transport-NGO Transport & Environment (T&E).
Analysen peger på, at de mange tiltag, der sigter efter at reducere antallet af biler på vejene (højere brændstofpriser, road pricing, bedre offentlig transport etc.), kun vil føre til en reduktion i drivhusgasudledningerne på maksimalt 28 procent i 2050.
’Det tunge løft’ i sektoren skal derfor komme fra et skift til nuludledningskøretøjer allersenest i 2035. De biler med forbrændingsmotorer, der stadig måtte være på gaden i 2050, skal gøres ulovlige, lyder anbefalingen.
Og det skal i høj grad være de rene elbiler, der overtager vejene. T&E’s rapport viser således, at det vil være stort set umuligt at fremstille tilstrækkelige mængder flydende, low carbon-brændstof til Europas biler. Avanceret biobrændstof kan kunne dække 3,5 procent af behovet i 2030, og syntetiske versioner er dyre, ineffektive og enormt energikrævende.
Om skiftet lykkes er ifølge T&E i vid udstrækning op til de europæiske politikere, som skal løfte ambitionerne i de nuværende udspil til CO2-reduktioner, som man mener ligger ’langt under’ det niveau, der er nødvendigt.
”Hvis vi vil undgå farlige klimaforandringer er vi nødt til at få gang i markedet for elbiler meget hurtigere end de foreslåede reguleringer. Gennem reformer af beskatningen på køretøjer og brændstoffer, eller ved at introducere nuludledningszoner, har regeringerne værktøjerne til at gøre dette. Spørgsmålet er så, om de vil vælge at bruge dem”, siger dataanalytiker for T&E, Thomas Earl.
VW skruer op for elbilproduktionen
En af de bilproducenter, der vil støtte op om omstillingen, er tyske Volkswagen, der ifølge Auto News Europe har planlagt produktion af 15 mio. elbiler på sine fabrikker i de kommende år. Den store skala skal sikre, at bilerne bliver både bedre og betydeligt billigere fremover, forklarer CEO Herbert Diess.
”En reduktion i prisen på 40 procent, men samtidig en meget bedre bil; dobbelt så lang rækkevidde, større interiør, men på ydersiden stadig en kompakt bil”, siger han til ANE om næste generation af den elektriske VW Golf.
… men der er stadig brug for olie
Omlægningen af personbilsektoren er imidlertid slet ikke nok til at håndtere den globale opvarmning sig selv, da den slet ikke vil stoppe efterspørgslen på olie. Det sagde topchefen for det internationale energiagentur, IEA, Fatih Birol, på olieselskabet Equinors (det tidligere Statoil) efterårskonference i Oslo i sidste uge, ifølge Dagens Næringsliv.
”Nogen mennesker tror elektriske biler vil betyde afslutningen på oliealderen, og at elektriske biler er en løsning på klimaudfordringerne. Det er ikke bare forkert. Det er meget, meget forkert. Alle biler i verden er ansvarlige for 20 procent af verdens olieefterspørgsel og i forhold til udslippet udgør biler kun otte procent”, sagde Fatih Birol ifølge DN, og udpegede kul, der ifølge IEA står for 40 procent af verdens CO2-udslip, som den store synder
IEA tror selv, at der i 2040 vil være 300 mio. elbiler i verden ud af en samlet flåde på omkring to mia. biler. På grund af behov fra andre sektorer, regner organisationen derfor med, at efterspørgslen på olie vil fortsætte med at vokse, om end i et lavere tempo end i de seneste år.
”Væksten kommer fra fly, lastbiler og petrokemisk industri”, sagde Birol.
Historisk top på det globale CO2-udslip
IEA fremlagde for nylig sin store analyse af verdens energimarkeder, The World Energy Outlook, og her var hovedkonklusionen heller ikke ligefrem opløftende. Verdens drivhusgasudslip er højere end nogensinde før. Af samme årsag er Fatih Birol heller ikke specielt optimistisk i forhold til at opfylde målene i Parisaftalen.
”Det er ikke umuligt, men vi har brug for et mirakel. Når jeg ser på de første ti måneder i år, kan jeg forsikre om, at det globale udslip i 2018 vil nå en historisk top. Det er et alarmerende signal”, sagde han ifølge DN, og lagde en stor del af ansvaret for at ændre kursen over på klodens politikere.
”Jeg tror vi kan (nå nuludledning i 2050, red.), hvis vi tager de rette beslutninger. Men det gør vi ikke lige nu. Chancerne er meget, meget små. Jeg ser ikke den politiske vilje. De enkelte lande når ikke engang sine nationale mål”, lød det fra Birol.
Læs også: Klimaudspil: Der skal deadline på udfasning af benzin- og dieselbiler
Hos VW ser man også kul, der står for 28 procent af de globale energimiks, som den store udfordring, som transportsektoren ikke kan løse alene.
”Vil alle biler blive elektriske?”, spørger Herbert Diess retorisk ANE og svarer selv:
”Nej, ikke inden for en overskuelig fremtid. Vedvarende energi er et must. Hvis du ikke har vedvarende energi, eller i det mindste en energiproduktion med et lavt CO2-udslip, så kører du på kul i stedet for olie, og det giver ikke mening.”