Rapport: Europas sidste ’sorte’ bil skal sælges senest i 2035

Hvis Europa skal nå målet om at decarbonisere transportsektoren i 2050, så skal den sidste bil med forbrændingsmotor sælges i starten af 2030’erne, hvorefter primært elbiler skal tage over, fastslår ny rapport. Men det vil ikke stoppe efterspørgslen på olie, mener IEA-topchef.

Elbiler (opladet med vedvarende energi) skal dominere gadebilledet i de europæiske byer i fremtiden. Allersenest i 2035 skal det være slut med salget af benzin- og dieselbiler, mener T&E..

26.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Et af de centrale mål i Parisaftalen fra 2015 er knyttet til transportsektoren, som i europæisk regi skal være decarboniseret i 2050, hvis målsætningen om en begrænsning af den globale opvarmning på 1,5-2 grader skal være realistisk.

For at det kan lykkedes, skal den sidste bil med forbrændingsmotor sælges i starten af 2030’erne. Det er konklusionen i en ny rapport, Roadmap to decarbonising European cars, fra den grønne transport-NGO Transport & Environment (T&E).

Analysen peger på, at de mange tiltag, der sigter efter at reducere antallet af biler på vejene (højere brændstofpriser, road pricing, bedre offentlig transport etc.), kun vil føre til en reduktion i drivhusgasudledningerne på maksimalt 28 procent i 2050.

’Det tunge løft’ i sektoren skal derfor komme fra et skift til nuludledningskøretøjer allersenest i 2035. De biler med forbrændingsmotorer, der stadig måtte være på gaden i 2050, skal gøres ulovlige, lyder anbefalingen.

Og det skal i høj grad være de rene elbiler, der overtager vejene. T&E’s rapport viser således, at det vil være stort set umuligt at fremstille tilstrækkelige mængder flydende, low carbon-brændstof til Europas biler. Avanceret biobrændstof kan kunne dække 3,5 procent af behovet i 2030, og syntetiske versioner er dyre, ineffektive og enormt energikrævende.

Om skiftet lykkes er ifølge T&E i vid udstrækning op til de europæiske politikere, som skal løfte ambitionerne i de nuværende udspil til CO2-reduktioner, som man mener ligger ’langt under’ det niveau, der er nødvendigt.

”Hvis vi vil undgå farlige klimaforandringer er vi nødt til at få gang i markedet for elbiler meget hurtigere end de foreslåede reguleringer. Gennem reformer af beskatningen på køretøjer og brændstoffer, eller ved at introducere nuludledningszoner, har regeringerne værktøjerne til at gøre dette. Spørgsmålet er så, om de vil vælge at bruge dem”, siger dataanalytiker for T&E, Thomas Earl.

Volkswagen præsenterede en stribe elbiler på sidste års motorshow i Hannover. I fremtiden kommer der endnu flere - og billigere - elektriske køretøjer fra den tyske gigant. Foto: VW.

VW skruer op for elbilproduktionen
En af de bilproducenter, der vil støtte op om omstillingen, er tyske Volkswagen, der ifølge Auto News Europe har planlagt produktion af 15 mio. elbiler på sine fabrikker i de kommende år. Den store skala skal sikre, at bilerne bliver både bedre og betydeligt billigere fremover, forklarer CEO Herbert Diess.

”En reduktion i prisen på 40 procent, men samtidig en meget bedre bil; dobbelt så lang rækkevidde, større interiør, men på ydersiden stadig en kompakt bil”, siger han til ANE om næste generation af den elektriske VW Golf.

… men der er stadig brug for olie
Omlægningen af personbilsektoren er imidlertid slet ikke nok til at håndtere den globale opvarmning sig selv, da den slet ikke vil stoppe efterspørgslen på olie. Det sagde topchefen for det internationale energiagentur, IEA, Fatih Birol, på olieselskabet Equinors (det tidligere Statoil) efterårskonference i Oslo i sidste uge, ifølge Dagens Næringsliv.

”Nogen mennesker tror elektriske biler vil betyde afslutningen på oliealderen, og at elektriske biler er en løsning på klimaudfordringerne. Det er ikke bare forkert. Det er meget, meget forkert. Alle biler i verden er ansvarlige for 20 procent af verdens olieefterspørgsel og i forhold til udslippet udgør biler kun otte procent”, sagde Fatih Birol ifølge DN, og udpegede kul, der ifølge IEA står for 40 procent af verdens CO2-udslip, som den store synder

Direktør for IEA, Fatih Birol, mener ikke, at omstillingen af personbilsektoren til eldrift vil stoppe efterspørgslen på olie. Foto: IEA.

IEA tror selv, at der i 2040 vil være 300 mio. elbiler i verden ud af en samlet flåde på omkring to mia. biler. På grund af behov fra andre sektorer, regner organisationen derfor med, at efterspørgslen på olie vil fortsætte med at vokse, om end i et lavere tempo end i de seneste år.

”Væksten kommer fra fly, lastbiler og petrokemisk industri”, sagde Birol.

Historisk top på det globale CO2-udslip
IEA fremlagde for nylig sin store analyse af verdens energimarkeder, The World Energy Outlook, og her var hovedkonklusionen heller ikke ligefrem opløftende. Verdens drivhusgasudslip er højere end nogensinde før. Af samme årsag er Fatih Birol heller ikke specielt optimistisk i forhold til at opfylde målene i Parisaftalen.

”Det er ikke umuligt, men vi har brug for et mirakel. Når jeg ser på de første ti måneder i år, kan jeg forsikre om, at det globale udslip i 2018 vil nå en historisk top. Det er et alarmerende signal”, sagde han ifølge DN, og lagde en stor del af ansvaret for at ændre kursen over på klodens politikere.

”Jeg tror vi kan (nå nuludledning i 2050, red.), hvis vi tager de rette beslutninger. Men det gør vi ikke lige nu. Chancerne er meget, meget små. Jeg ser ikke den politiske vilje. De enkelte lande når ikke engang sine nationale mål”, lød det fra Birol.

Læs også: Klimaudspil: Der skal deadline på udfasning af benzin- og dieselbiler

Hos VW ser man også kul, der står for 28 procent af de globale energimiks, som den store udfordring, som transportsektoren ikke kan løse alene.

”Vil alle biler blive elektriske?”, spørger Herbert Diess retorisk ANE og svarer selv:

”Nej, ikke inden for en overskuelig fremtid. Vedvarende energi er et must. Hvis du ikke har vedvarende energi, eller i det mindste en energiproduktion med et lavt CO2-udslip, så kører du på kul i stedet for olie, og det giver ikke mening.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense