17.03.2023 | Kommunikation
Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Det er greenwashing at bruge regenerativt landbrug til at markedsføre sine produkter, mener Paul Holmbeck, medforfatter til IFOAM-rapporten. Arkivfoto.
I en ny rapport stiller den økologiske bevægelses EU-talerør IFOAM Organics Europe sig kritisk overfor fødevareproducenter som Néstle, da de ifølge undersøgelsen bruger termet ’regenerativt landbrug’ til at markedsføre produkter, der ofte er dyrket gennem konventionelt landbrug.
Det skriver Maskinbladet.
Regenerativt landbrug har endnu ikke en officiel, myndighedsgodkendt betegnelse, men landbrug kan ifølge foreningen Regenerativt Jordbrug kalde sig regenerativt, hvis det blandt andet genopbygger, monitorerer og dokumenter jordindhold og økosystemer.
Læs også: For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?
Det er også af denne grund, at IFOAM Organics Europe mener, at flere fødevaregiganter bruger termet til at ’pynte’ sine varer med – og det er greenwashing, påpeger Paul Holmbeck, direktør i Holmbeck Eco Consult og medforfatter til IFOAM-rapporten.
”Der er desværre alt for mange eksempler på virksomheder, som udnytter det, at de selv kan definere termen og rebrande sig som regenerative, mens de fortsætter med at have pesticider som hovedforretning. Eller virksomheder, der kommer for godt i gang med branding på regenerative aspirationer, før varen er leveret. Det er greenwashing,” siger han til Maskinbladet.
Læs også: Arla taber sag om greenwashing i Sverige
Han mener derfor, at EU og medlemslandene bør indføre krav til den regenerative praksis.
”Når flere af verdens største fødevareproducenter, filantroper, regeringer og fødevareorganisationer forsøger at sætte en ny dagsorden med 'regenerativ' som alternativ til de nødvendige politiske handlinger for klimaet og bæredygtighed, så skal vi være vågne. Det er rapporten et udtryk for,” siger direktøren til Maskinbladet.
- HCL
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Supply chain

Knaphed på sand, sten og grus: Københavns betonaffald skal sikre råstoffer til fremtidens byggeri
Et nyt samarbejde mellem betonproducenten Unicon og Norrecco, der behandler byggeaffald med henblik på genanvendelse, vil modvirke mangel på råstoffer ved at udnytte større dele af overskuds- og nedrivningsbeton i hovedstadsregionen.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.
Klima, miljø og energi

Dansk FN-chef: Vi kan ikke genanvende os ud af klimakrisen
Inger Andersen, generaldirektør for FN's miljøprogram, advarer mod en stigende produktion af plastik.
Klima, miljø og energi

Forbrugerombudsmanden takker af
Sagsbunkerne med greenwashing er kun blevet højere, siden den afgående Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har siddet på posten. Et problem, hun kalder et kollektivt selvmål for erhvervslivet.
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.