23.01.2023  |  Klima, miljø og energi

Rapport: Seks typer greenwashing afspejler et komplekst problem

I en ny undersøgelse bliver der flaget med rødt for at gøre opmærksom på det stigende brug af greenwashing. Rapporten sætter fokus på seks typer, der kun gør det mere vanskeligt at gennemskue, om markedsføringen runger hult eller ej.

Vildledende eller validt? Hvorvidt virksomheders produkter er bæredygtige eller ej, kan være en jungle for investorer og forbrugere at gennemskue.

Det belyser rapporten ”The Greenwashing Hydra” fra nonprofitorganisationen Planet Tracker, der har identificeret seks typer af greenwashing, som ifølge NGO’ens researchdirektør, John Willis, illustrerer, hvor ”sofistikeret” problematikken er blevet.

Det skriver mediet ESG Investor.

De seks typer af greenwashing

Greencrowding: Når virksomheder gemmer sig i en mængden af andre virksomheder - blandt andet gennem samarbejder. 

Greenlighting: Når virksomheder lancerer initiativer, der skal distrahere væk fra andre klimabelastende aktiviteter.

Greenshifting: Handler om, når virksomheder retter fokus væk fra sig selv og i stedet retter kritik mod forbrugeren. 

Greenlabelling: En strategi, hvor brugen af mærkater skal fremhæve et produkts bæredygtighed. 

Greenrinsing: Hvis en virksomhed vurderer, at man ikke kan nå klimamålene, kan de gøre brug af denne strategi og lave dem helt om. Det gør det nemmere at nå målene, men sværere for andre at gennemskue, om målene er ambitiøse – eller urealistiske.

Greenhushing: Refererer til, at virksomhedens ledelse underrapporterer eller skjuler deres bæredygtighedsoplysninger for at undgå investorkontrol.

Kilde: Planet Tracker.

Læs også: Interesseorganisation: En bred definition af greenwashing kan hæmme banksektoren

De seks typer hedder greencrowding, greenlighting, greenshifting, greenlabelling, greenrinsing og greenhusning.

Her er førstnævnte, som rapporten beskriver som virksomheder, der gemmer sig i ”mængden” for at undgå at blive afsløret for greenwashing, den mest udbredte, mener John Willis.

Det er særligt i klimatunge industrier som stål, energi, beton og kemikalier, som højst sandsynligt benytter sig af denne type vildledning fortæller direktøren, da der ligger en større udfordring i at reducere sin udledning for virksomhederne.

Læs også: Forbrugerombudsmanden kritiserer fem virksomheder for greenwashing

John Willis fremhæver dog også greenlighting som en form for vildledning, som tilsynsmyndigheder har succes med at begrænse.

Metoden beskriver, hvordan virksomheder lancerer grønne initiativer – og reklamer – for at rette fokus væk fra aktiviteter, der udleder meget CO2.

Og her spiller nye markedsføringsstandarder en afgørende rolle for, at denne form for greenwashing bliver bekæmpet, lyder det ifølge rapporten.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere