Rapport: Seks typer greenwashing afspejler et komplekst problem
I en ny undersøgelse bliver der flaget med rødt for at gøre opmærksom på det stigende brug af greenwashing. Rapporten sætter fokus på seks typer, der kun gør det mere vanskeligt at gennemskue, om markedsføringen runger hult eller ej.
Vildledende eller validt? Hvorvidt virksomheders produkter er bæredygtige eller ej, kan være en jungle for investorer og forbrugere at gennemskue.
Det belyser rapporten ”The Greenwashing Hydra” fra nonprofitorganisationen Planet Tracker, der har identificeret seks typer af greenwashing, som ifølge NGO’ens researchdirektør, John Willis, illustrerer, hvor ”sofistikeret” problematikken er blevet.
Det skriver mediet ESG Investor.
De seks typer af greenwashing
Greencrowding: Når virksomheder gemmer sig i en mængden af andre virksomheder - blandt andet gennem samarbejder.
Greenlighting: Når virksomheder lancerer initiativer, der skal distrahere væk fra andre klimabelastende aktiviteter.
Greenshifting: Handler om, når virksomheder retter fokus væk fra sig selv og i stedet retter kritik mod forbrugeren.
Greenlabelling: En strategi, hvor brugen af mærkater skal fremhæve et produkts bæredygtighed.
Greenrinsing: Hvis en virksomhed vurderer, at man ikke kan nå klimamålene, kan de gøre brug af denne strategi og lave dem helt om. Det gør det nemmere at nå målene, men sværere for andre at gennemskue, om målene er ambitiøse – eller urealistiske.
Greenhushing: Refererer til, at virksomhedens ledelse underrapporterer eller skjuler deres bæredygtighedsoplysninger for at undgå investorkontrol.
Kilde: Planet Tracker.
Læs også: Interesseorganisation: En bred definition af greenwashing kan hæmme banksektoren
De seks typer hedder greencrowding, greenlighting, greenshifting, greenlabelling, greenrinsing og greenhusning.
Her er førstnævnte, som rapporten beskriver som virksomheder, der gemmer sig i ”mængden” for at undgå at blive afsløret for greenwashing, den mest udbredte, mener John Willis.
Det er særligt i klimatunge industrier som stål, energi, beton og kemikalier, som højst sandsynligt benytter sig af denne type vildledning fortæller direktøren, da der ligger en større udfordring i at reducere sin udledning for virksomhederne.
Læs også: Forbrugerombudsmanden kritiserer fem virksomheder for greenwashing
John Willis fremhæver dog også greenlighting som en form for vildledning, som tilsynsmyndigheder har succes med at begrænse.
Metoden beskriver, hvordan virksomheder lancerer grønne initiativer – og reklamer – for at rette fokus væk fra aktiviteter, der udleder meget CO2.
Og her spiller nye markedsføringsstandarder en afgørende rolle for, at denne form for greenwashing bliver bekæmpet, lyder det ifølge rapporten.
- HCL