REMA 1000 introducerer emballagens svar på den grimme ælling
Når danskerne skal have renset opvaskemaskinen, kan de nu se efter en helt ny type flaske på hylderne hos REMA 1000. Nemlig en emballage, der er lavet af genanvendte fiskenet. På trods af et lidt uskønt udseende, kan flasken meget vel være svaret på fremtidens emballering.
Rema 1000 har netop lanceret maskinrens i en emballage, der er lavet af råmateriele fundet i verdenshavene. Emballagen er således den første af sin art, der kommer ud i dagligvarehandlen, og er skabt af den danske virksomhed Plastix, der indsamler og omdanner plast fra fiskeindustrien.
”For REMA 1000 er der kæmpe perspektiver i at bruge genanvendt plast i vores produkter. Plastaffald er en af de allerstørste udfordringer i at skabe en bæredygtig fødevaresektor, og vi er derfor rigtig stolte af, at samarbejdet med Plastix nu fører til den første emballage af sin art”, siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen.
Plastix er placeret i Lemvig og producerer genanvendelig plast ud af større mængder brugt fiskenet og -reb, der ellers ville ende på lossepladsen eller blive smidt i havet.
Læs også: Rema bygger kæmpe vaskehal til genanvendelige plastikkasser i Danmark
Fiskenet består af plastfibre, som er den mest vanskelige type plast at genanvende, og der kan derfor være positive perspektiver i den teknologi, Plastix har udviklet. Emballagen til Rema 1000s maskinrens er det første produkt i dagligvarehandlen, der er skabt af plastgranulat fra Plastix.
”Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes. Det bliver for alvor meningsfuldt at indsamle og genanvende plast, når vi bruger det i de produkter, vi møder til hverdag. Det her er vejen frem for både vores klode og for dansk økonomi, og derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Rema 1000”, siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen.
Fakta om den nye emballage
Emballagen til maskinrens er skabt af 98 procent genbrugte fiskenet
De sidste 2 procent består af en stabilisator, der forlænger plastikkens levetid, så den kan genanvendes yderligere 20 til 30 gange
Opgør med en perfekthedskultur
Emballagen er ikke kun et gennembrud for Plastix, men lægger også op til en holdningsændring hos både forbrugere og butikker. For når grønne fiskenet bliver smeltet om, er der ikke garanti for en ensartet farve. Den grønne farve kan variere fra produktion til produktion, og det er et opgør med en særlig kultur i detailhandlen.
”Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændre tankegang i branchen”, siger Anders René Jensen.
Det er en udvikling man genkender hos den danske miljøorganisation Plastic Change.
”Som forbrugere skal vi vænne os til, at emballage ikke altid er fabriksny og fuldstændig identisk. Ligesom vi er vant til med den gammeldags ølflaske i glas. Denne slags “uperfekte” og bæredygtige produkter er helt sikkert en trend vi kommer til at se mere af i den kommende tid”, siger administrerende direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.
Læs også: Rapport afslører massiv plastikforurening fra Coca-Cola og Pepsi
Det er Rema 1000s ambition, at samtlige af kædens egne mærkevarer er emballeret i genanvendte materialer ved udgangen af 2023. Den nye type emballage er netop kommet på hylderne i Rema 1000-butikker landet over og skal i øvrigt sorteres sammen med almindeligt plastaffald. Kæden vil heller ikke udelukke, at Plastixs nyudviklede teknologi kun vil omfatte flasken til maskinrens.
”Vi sælger langt over 100.000 flasker maskinrens om året, og vi ser store muligheder i at bruge fiskenet fra Plastix til andre produkter”, siger Anders René Jensen.
- HCL