Så er det din tur, Lykke Friis
Med indkøb af de første elbiler herunder en el-lastbil er KLS kommet et skridt nærmere mod CO2-neutralitet, også hvad angår transport. Det kunne klimaministerens BMW, der sammen med ministeren selv var med til indvielsen, ikke leve op til.
KLS Grafisk Hus præsenterede den 9. november sine nye elbiler, en Modec el-lastbil til levering af tryksager i hovedstadsområdet, og en Fiat Qubo el-bil, som erstatter en af de hidtidige benzinbiler. Den skal sælgere og direktion deles om. Og ifølge KLS er flere elbiler på vej.
Udskiftningen af bilparken sker i samarbejde med Energistyrelsen under Klima- og energiministeriet og Better Place.
Klima- og energiminister Lykke Friis var da også den første der fik en prøvetur i el-lastbilen.
I 2007 traf vi beslutningen om, at KLS i 2010 skulle være Danmarks mest bæredygtige trykkeri. Det var Al Gores film, der overbeviste os. Og ved et strategimøde lige efter besluttede vi, at vi ville være en del af løsningen i stedet for en del af problemet, indledte adm. direktør Knud Erik Larsen ved indvielsen.
Vi besluttede, at elforbruget skulle reduceres med 20 procent, og at vi i 2010 skulle have vindmølle og elbiler. Vindmøllen blev dog konverteret til et samarbejde med DONG.
Han bemærkede også, at ingen af deltagerne i strategimødet på det tidspunkt rigtig vidste noget om, hvad der skulle til og hvordan man gjorde.
KLS fandt efterhånden ud af, at det meste af arbejdet med strategien var sund fornuft, som ikke kun betød besparelser på CO2-udslippet, men også økonomiske besparelser.
Det første skulderklap fik vi i 2008 med, hvor vi vandt strategiprisen ved Climate Cup, sluttede han.
Energi- og klimaminister Lykke Friis gav KLS det grønne stempel.
Mange kan lære af jeres arbejde, som for alvor får ellastbilerne ud at rulle. I satser inden for et problemområde, sagde hun med henvisning til transport, hvor det danske CO2-udslip fortsat stiger.
Og skal vi så ud og rulle? Det kom hun så, mens ministerbilen ventede i den fjerneste ende af parkeringspladsen.