Sæt fokus på formål i stedet for profit - og tjen penge
En ny strategi og efterfølgende en holdningsbaseret kampagne har givet mobilselskabet Call Me positive reaktioner fra sine kunder med og masser af nye kunder.
For et år siden gik Call Me i gang med at udvikle strategien Trust, som integrerer samfundsansvar og social kapital (tillid) i hjertet af Call Me's forretning. Det har allerede skabt resultater på både de indre og ydre bundlinjer.
"Tal ordentligt - det koster ikke noget", en holdningskampagne med fokus på den hårde tone i det offentlige rum, er den foreløbige kulmination på lavpris-mobilselskabet Call Me's interne arbejde med at flytte fokus fra profit til formål.
Første skridt var at få afklaret, hvad virksomheden skulle stå for - en proces, som alle medarbejdere blev inddraget i. Resultatet blev en fælles erkendelse af, at alle drømte om at gøre en forskel - og det blev så linket til nogle leveregler, The Call Me Way, samt til kerneproduktet kommunikation, hvor Tal Ordentligt- kampagnen er blot det første blandt flere tiltag, som teleselskabet har i støbeskeen.
Fra tilfredshed til begejstring
Hvornår har du sidst sagt til dit mobilselskab, at du var stolt af dem? Nej, vel? Men det er lige præcis den type respons Call Me er begyndt at få fra sine kunder.
"Hvor blev jeg glad over jeres initiativ, da jeg så jeres reklamer i TV", "Skøn kampagne, kan kun være stolt over at jeg har et teleselskab, der tør at tage stilling til et reelt problem", er blot nogle af tilbagemeldingerne, der er tikket ind på Call Me's kampagnesite.
Mød Call Me på minikonference den 4. september.
Du kan møde Call Me's adm. dir. Hanne Lindblad på minikonferencen den 4. september i The Social Business Club. Her vil hun blandt andet fortælle om, hvordan Call Me engagerer sine medarbejdere i virksomhedens CSR-arbejde. Læs mere på www.thesocialbusinessclub.com
Som tilknyttet sparringspartner har det været opløftende for mig at se, hvor hurtigt Call Me's nye strategiske fokus allerede har givet resultater. Opsigtsvækkende er det eksempelvis at se, at mens Call Me har kørt sin holdningskampagne, er konkurrenterne fortsat med de sædvanlige slagpriskampagner. Og til trods for dette, så er Call Me's kundebase i årets 1. kvartal vokset 75 procent mere end budgetteret.
På samme vis har Call Me internt oplevet et skift fra medarbejdertilfredshed til medarbejderbegejstring - en mærkbar forandring, der i løbet af det sidste år har mere end halveret medarbejderudskiftningen.
Alt dette er noget, der er godt for både de indre og ydre bundlinjer. Derfor sætter Call Me nu penge bag sine gode intentioner: Hvis du afgiver et løfte om at tale ordentligt på talordentligt.dk, donerer Call Me penge til en Tal Ordentligt-pulje, der skal fremme den gode tone i folkeskoler og SFO'er.