SAS klar med effektiv Airbus til gavn for miljøet
SAS har præsenteret selskabets nyeste og mest CO2-besparende fly, en Airbus A350, som led i en strategi, der skal gøre virksomhedens flåde mere klimavenlig inden 2023. Transportministeren er godt tilfreds.
SAS fortsætter kampen for klimaet og offentliggør i den forbindelse sit nyeste køb: En Airbus A350, der pt. er det mest energi- og brændstofseffektive fly på markedet. Købet sker som led i en omfattende udskiftning af flyselskabets nuværende flåde frem mod 2023, og målet er at reducere CO2-udledningen markant.
”Vi må forandre os med fremtiden. Og derfor har vi investeret 23 mia. kroner i nye fly. Kronjuvelen er A350”, siger SAS-topchef, Rickard Gustafson, til Berlingske.
Det nye Airbus-fly, der er det første af otte, SAS har købt, er blevet døbt Ingegerd Viking, og vil reducere brændstofforbruget og udledningen af CO2 med op til 30 procent i forhold til den tidligere model. Flyet er udviklet med et lettere skrog og aerodynamiske vinger, der automatisk tilpasser sig i luften, med henblik på at ligge så let som muligt i atmosfæren.
Arbejder også på elfly
Transportminister Benny Engelbrecht (S) er postitivt indstillet over for SAS' initiativer.
”Det er et vigtigt skridt for Skandinaviens største luftfartsselskab at kunne introducere de her fly. Det er begyndelsen på et nyt, grønt kapitel med passagerer, der kan flyvere grønnere i stedet for mindre”, siger han til Berlingske.
Flyselskabets ambitioner går desuden fint i spænd med regeringens målsætning om at reducere den nationale CO2-udledning med 70 procent inden 2030.
Derudover satser SAS på, at alternative brændstoffer skal kunne bruges ved alle selskabets indenrigsruter. På rejser over længere distancer skal der mere avanceret teknologi til, hvorfor SAS og Airbus i maj 2019 har indgået partnerskab i håb om at udvikle verdens første eldrevne passagerfly.
Læs også: SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly
SAS’ nye 'grønne' fly letter for første gang fra Kastrup d. 28 januar 2020, hvorfra det i løbet af sit første år vil indgå i driften på syv forskellige langdistanceruter, til Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og San Francisco.
- HL