Shippingindustriens CO2-udledning stiger
Shippingsektorens målsætninger om en reduktion af de samlede CO2-udledninger har lange udsigter, hvis tallene fortsætter med at udvikle sig som de gør nu. Det afslører den seneste drivhusgas-rapport fra den internationale søfartsorganisation, IMO.
Det går ikke så godt for shippingsektoren og deres udledning af drivhusgasser. Det kan IMO’s fjerde studie af shippings klimapåvirking konkludere. Fra 2012 til 2018 er udledningen af CO2 fra skibsfarten nemlig steget med 9,6 procent. Det skriver Søfart.dk.
I samme periode er sektorens andel af verden samlede udledning af drivhusgasser steget fra 2,76 procent til 2,89 procent.
På den anden side er CO2-udledningerne pr transporteret enhed - effektivitetstallet - forbedret. I 2018 var dette tal således 30 procent lavere i gennesnit end i 2008, som er IMO's CO2-målsætnings baselineår, men mere end halvdelen af denne forbedring er opnået inden 2012. Forbedringerne i effektivitet har siden 2015 ligget på omkring 1-2 procent om året fordelt på hele sektoren.
”Vi ser stigende udledninger men også faldende udledninger pr transporteret enhed. Rapporten cementerer dermed, at øget effektivitet ikke er nok, der skal nye CO2-neutrale brændstoffer til, og den udvikling skal accelereres markant igennem 2020’erne", skriver John Kornerup Bang, som efter sin exit fra A.P. Møller-Mærsk nu fungerer som uafhængig klimaekspert, i en e-mail til CSR.dk
Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner
På baggrund af de seneste indblik forventer IMO, at shippingbranchens udledning i 2050 vil ligge på mellem 90 og 130 procent af udledningen i 2008. Dette afhænger dog af udviklingen i forskellige økonomiske og energimæssige faktorer.
Det er endnu uvist, hvor stor en rolle coronakrisen kommer til at spille i forhold til sektorens udledning. Rapporten oplyser, at det højst sandsynligt vil føre til et lavere niveau i 2020 og 2021 – dog ikke noget, der kommer til at kunne mærkes langsigtet.
- HCL