Signify dropper indpakningsplast
Belysningsvirksomheden Signify udfaser brugen af plastik i emballagen på alle sine forbrugerprodukter fra 2021, hvilket vil spare miljøet for 2.500 ton plast og 6.000 ton CO2 om året. ”Det er en langsigtet investering i miljøfordele, og det er det, forbrugerne forventer”, lyder det fra selskabet.
I 2021 skal det være slut med plast i indpakningen af belysningsvirksomheden Signifys (det tidligere Philips Lighting) forbrugerrettede produkter, beretter det hollandske selskab. Udfasningen af æsker med plastik som front, i ’vinduet’, eller plastkrog til ophængning på ryggen starter i juli i bl.a. Tyskland og rummer stort potentiale.
Ifølge selskabet vil tiltaget således skåne miljøet for 2.500 tons miljøbelastende plastik årligt, når de sidste plastæsker er væk i løbet af næste år. Samtidig gør man også indpakningen omkring eksempelvis LED-pærer og Philips Hue-produkter lettere og mindre, hvilket alt i alt vil føre til en besparelse på 6.000 ton CO2 om året fra materialer og mindre transport.
På et onlinepressemøde forklarede Signifys CSR-direktør Nicola Kimm, at et stop for plast er ”det rigtige at gøre – det er det, forbrugerne forventer af os”, som hun sagde.
Adspurgt til omkostningerne ved skiftet, der indebærer at indpakningen frem over kun skal bestå af papir, kunne Signify ikke give et præcist beløb, men understregede at man ser det som ”en langsigtet investering i miljøfordele”, og at det som udgangspunkt ikke vil påvirke detailpriserne.
CSR.dk spurgte ind til overvejelserne omkring det øgede behov for papir og hvordan man fra Signifys side vil sikre sig, at man ikke kommer til at bidrage til ulovlig skovhugst i fx Sydamerika:
”Først og fremmest bruger vi rigtig meget genbrugspapir, omkring 80 procent, og det vil vi fortsætte med. Derudover indkøber vi kun FSC-certificerede materialer, når det gælder jomfrueligt papir, hvilket sikrer os at det er bæredygtige kilder. Vi har et stærkt bæredygtighedsprogram for vores leverandører, og en stærk forsyningskæde, som kan håndtere de her krav”, lød det fra Nicola Kimm.
Dobbelt op på ansatte for at klare skifte
Omkring halvdelen af Signifys emballageprodukter på det europæiske marked indeholder i dag plast, hver især ca. 50 procent. Udrulningen af de rene papirversioner er allerede startet på forsøgsbasis i Australien og New Zealand med god respons til følge, hvilket man også forventer på vore breddegrader.
Initiativet til plaststoppet kommer fra Signifys topchef, administrerende direktør Eric Rondolat, der ifølge Nicola Kimm er ”meget passioneret” omkring visionen, der har et par år på bagen. Selve arbejdet har stået på et års tid, og det har ikke været uden udfordringer.
”Der har bestemt været kampe undervejs i forløbet, og det har krævet meget intern koordination mellem de forskellige afdelinger. I en periode havde vi vel dobbelt så mange ansatte i packaging som normalt, men det var og er nødvendigt for at gennemføre så stort et skifte på så kort tid”, forklarede Nicola Kimm.
Læs også: Carlsberg implementerer genanvendt emballage til dåseforpakninger
De plastfrie Signify-produkter rammer som nævnt hylderne i Tyskland allerede i næste måned, hvor også Benelux-regionen er på programmet. Resten af Europa, inkl. Danmark, er sat til at følge efter i løbe af efteråret, med start i september.