Skaf dine nye ansatte med CSR
Du skal markedsføre dig overfor nye ansatte. Dette kaldes employer branding. Og her er CSR helt centralt.
Skaf dine nye ansatte med CSR
Formålet med at tage et samfundsmæssigt ansvar (også kaldet CSR eller corporate social responsibility) er normalt at få flere kunder. Udover at det naturligvis også er det moralsk rigtige at gøre. Og det er stadig muligt i mange brancher at sikre sig et forspring foran konkurrenterne. I dag er fokus dog ikke kun på kunderne, men også på medarbejderne. Specielt nu hvor der ofte er stor konkurrence om at tiltrække de klogeste og bedste af slagsen.
Stolthed og mening
Mange undersøgelser viser, at de yngre generationer er meget fokuserede på værdier. Når de vælger arbejdsgiver, er det ikke som tidligere karrieremuligheder og løncheck, som er vigtigst. Værdier, identitet og følelser spiller i højere grad ind. De vil arbejde for en virksomhed, som gør en positiv forskel i verden. Og som de derfor kan være stolte af at være en del af.
Det gælder faktisk også de lidt ældre årgange. Vi har også ændret vores ønsker til arbejdspladsen dog ikke i samme grad som de yngre.
Hvad kan man så gøre?
Virksomheden skal markedsføre sig overfor nye ansatte. Dette kaldes også employer branding. Og her er CSR helt centralt. Sørg først for at vise den gode forskel din virksomhed har på verden. Det er her din mission, vision og værdier skal i spil. En virksomhed med mening giver motivation for din nye medarbejder.
Sørg for at du overholder lovgivningen, og herudover tager et samfundsmæssigt ansvar. Find det område du gerne vil gøre bedre i verden udover at få bankkontoen til at vokse. Sørg for at du fokuserer på dette, og derudover sørger for ikke at lave alt for meget skidt på de andre områder af samfundet.
Vær åben om dine mål. Sol dig i dine successer. Erkend områder du mangler at forbedre. Og inviter omverdenen til at hjælpe på CSR rejsen!
Så vil du blive meget mere attraktiv for kvalificeret kandidater til din organisation i fremtiden!