03.06.2019  |  Supply chain

SpaceInvader i nordisk Top-50 som impact-virksomhed

The one initiative har udpeget 50 små og mellemstore nordiske virksomheder blandt 7.000 virksomheder. De sidder alle med løsninger, som kan hjælpe med at indfri FN’s bæredygtighedsmål. En af dem er danske SpaceInvader.

The one initiative (TOI) er et dansk initiativ, som efter mere end to års analyse har udpeget 50 små- og mellemstore nordiske virksomheder, der beskæftiger sig med FN’s Verdensmål. TOI vil hjælpe de udvalgte virksomheder til hurtigere vækst gennem øget opmærksomhed og matchmaking med investorer, forretningsudviklere og erhvervsledere.

Læs også: Sådan skal du rapportere på verdensmålene

”Nogle af de her virksomheder er dem, vi kommer til at høre om i fremtiden. De har nogle af løsningerne på klimaudfordringerne, miljøudfordringerne, udfordringerne med madspild og med mangel på energi eller rent vand, ligesom nogle af dem har fundet nye veje til at genanvende mere affald. De her 50 virksomheder er med til at bygge vores fremtid”, siger initiativtageren bag TOI, Richard Georg Engström.

En af virksomhederne på top-50 listen er danske SpaceInvader, der har udviklet og patenteret en løsning, som optimerer fragtkapaciteten i transport- og logistikbranchen. Virksomheden vil hjælpe branchen med at spare plads og penge samt mindske CO2-udslippet.

”Vi har udviklet en løsning, som udgør et kæmpe potentiale for den tunge transport, som i disse år er hårdt presset i forhold til at finde konkrete løsninger, der kan reducere CO2-aftrykket og samtidigt bringe omkostningerne ned. Derfor er vi utroligt glade for at være blandt de 50 virksomheder, som The one initiative har udvalgt, og det motiverer os yderligere til at lægge os i selen for at få systemet udbredt – også internationalt”, fortæller Steen Frederiksen, CEO i SpaceInvader.

Solar først på SpaceInvader-løsningen
​Solar var en af de første danske virksomheder, der har taget SpaceInvaders transportsystem-løsning i brug.

Løsningen består af et pallestativ, der gør det nemt at dobbeltstable gods allerede på ranken i centrallageret, så DHL kan få mere gods med samme lastbil, når de dagligt distribuerer Solars artikler rundt til DHL’s forskellige hubs i Danmark.

Hos Solar har SpaceInvader gjort det nemmere at optimere fragten, at pakke godset højere og dermed udnytte mere af den tomme luft, som mange lastbiler ellers kører rundt med. Særligt fordi det er udfordrende at pakke pallegods både højt og stabilt.

Morgendagens bæredygtige virksomheder
De 50 udvalgte virksomheder er måske at finde blandt morgendagens bæredygtige erhvervseventyr, ifølge TOI. Virksomhederne er vurderet ud fra både deres evne til at tjene penge og deres løsningers potentiale målt op imod FN’s bæredygtighedsmål.

The one initiative har analyseret mere end 7.000 virksomheder og oprettet en database med 1.000 virksomheder, som de vil følge. Det er dog kun de 50 mest lovende danske, norske, finske og svenske virksomheder, der er inviteret til ’Nordic Impact Business Summit’ i den gamle børsbygning i København hos Dansk Erhverv, der også støtter op om initiativet som samarbejdspartner.

”Danske og nordiske virksomheder er stærke i det her felt, så det er oplagt at samle de 50 mest lovende med visionære investorer og erhvervsledere. Jeg tror på, at de kan skabe store ting sammen og derfor støtter Dansk Erhverv op om det her initiativ”, siger administrerende direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen.

Læs også: Sådan bliver verdensmålene til god forretning

Initiativet hedder The one initiative, fordi tal fra FN viser, at hvis omkring én procent af verdens samlede private investerede kapital placeres i de rigtige løsninger, så er det med stor sandsynlighed muligt at nå verdensmålene i 2030. Netop dét er – i en nordisk kontekst - målet med initiativet.

- SDN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere