13.07.2017 | Samfund
Sportsligt: Engelsk klub først til at give mandlige og kvindelige fodboldspillere ligeløn
Den engelske fodboldklub Lewes FC er som den første professionelle klub begyndt at give sine mandlige og kvindelige spillere det samme i løn. ”Vi håber at starte et skifte”, lyder det fra folkene bag.
Fodbold er en af verdens største og mest populære sportsgrene og dyrkes af adskillige millioner af mennesker verden over. I sin kraft af sin popularitet er fodbold også, som de fleste fans ved, blevet en milliardforretning, hvilket ikke mindst afspejler sig i de lønninger, der gør sig gældende for de bedste spillere, der hiver ugegager på over to mio. kr. hjem.
Læs også: Kønsopdelt undervisning på CBS vækker kritik
I hvert fald de bedste mænd. For de bedste kvindelige spillere er billedet et noget andet; selv de allerbedste må ”nøjes” med en årsløn på niveau med det, de mandlige megastjerner tjener på en uge. Men det vil en engelsk klub nu prøve at lave om på.
Lewes FC annoncerede således i går, at man som den første professionelle klub er begyndt at give det samme i løn til sine mandlige og kvindelige spillere. Det sker som et led i kampagnen Equality FC, der som navnet antyder skal ”skabe opmærksomhed om den voksende ulighed mellem kønnene i fodbold”, som det hedder.
”Ved at betale vores dame- og herrehold ligeligt, og give dem de samme ressourcer i forhold til træning og faciliteter, håber vi at starte et skifte på tværs af Storbritannien, der vil være med til at sætte en stopper for undskyldningerne for, hvorfor et så dybt lønningsgab eksisterer i vores sport”, siger direktør for Lewes FC, Jacquie Agnew.
Lewes’ målsætninger
- At hæve og sætte spillerbudgetterne for kvindernes og mændenes førstehold på samme niveau
- At sørge for ligelige ressourcer til træning, præstationer og styrke- & konditionstrænere
- At opgradere udstyr og faciliteter til at leve op til standarderne i højere fodbolddivisioner
- At investere i lokale græsrødders muligheder for at styrke lige deltagelse i sporten fra piger og drenge
Kilde: The Guardian
Fællesskab bag lighedskamp
Lewes FC, der hører hjemme i byen Lewes i det sydligste England, og hvis historie rækker tilbage til 1885, var tæt på at gå konkurs i 2010. En gruppe fans formåede imidlertid at gribe klubben i faldet og få dens ejerskab restruktureret, så den nu er sat op som et såkaldt Community Benefit Society, hvilket i praksis betyder, at klubben er non-profit og ejet af fans, og at alle og enhver kan købe sig ind for £30 (godt 250 kr.) pr. aktie. Til gengæld kan man kun købe én.
Det er i høj grad denne tankegang, der har ført til kønslighedskampagnen, og det er noget, der bliver værdsat i alle led i klubbens organisation.
”Jeg er stolt over at Lewes har vist mod og søsat Equality FC-kampagnen. At de kvindelige spillere nu får de samme belønninger som deres mandlige kolleger for det samme stykke arbejde er et fantastisk skridt fremad for kvindefodbolden. Det sender et kraftfuldt signal til ikke bare vore spillere og vores klub, men til hele den britiske fodboldverden om at kvindefodbold fortjener den samme støtte som mændenes”, siger manager for Lewes’ kvindehold, John Donoghue.
Læs også: Ansvar og mangfoldighed i code of conduct fra DBU
Lewes FC’s herrehold spiller i den såkaldte Isthmian League Division One South, der er den 8. bedste række i det britiske ligasystem og bedst kan sammenlignes med Københavnsseriens serie 3, mens kvindeholdet er at finde i Women’s Premier League Southern Division, som er den 3. bedste række.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)