Staten bevilger hvert år støtte til kampagner, der skal fremme animalske produkter

Når staten hvert år poster penge i fonde, der bruger midler til at markedsføre kød- og mejeriprodukter stemmer det ringe overens med regeringens nye officielle kostråd.

28.01.2022

CSR.dk

”Som noget nyt er kostrådene udvidet med et gennemgående klimahensyn i myndighedernes råd til børn, unge og voksne. Mest markant kommer det til udtryk i rådet om at skære ned for vores appetit på kød, især okse- og lammekød. Og så skal vi skrue op for især grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn i vores måltider”.

Sådan beskrives regeringens nye officielle kostråd, der skal bidrage til at indfri regeringens ambition om at skære 70 procent af klimabelastningen inden 2030 – og samtidig give folkesundhed et løft (kilde: Fødevarestyrelsen).

Det kan derfor undre, at staten hvert år bevilger økonomiske midler til kampagner, der skal fremme animalske produkter. Der er ikke tvivl om, at det er i modstrid med kostrådene, der jo netop opfordrer danskerne til det modsatte: at spise mindre kød. Den problemstilling belyser en ny rapport fra Klimarådet. 

Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der modtager en fast årlig bevilling på finansloven, som overføres til den såkaldte Promilleafgiftsfond.

Læs også: Greenpeace vil have stoppet markedsføring af kød

Alene i 2021 har det offentlige tildelt tre gange så mange midler til kampagner for animalske produkter som til plantebaserede fødevarer gennem landbrugets afgiftsfonde. Henholdsvis 30 millioner og 10 millioner.

Det får nu regeringens støttepartier SF, Enhedslisten og Radikale til at ytre ønske om helt at stoppe den offentlige støtte til kampagner for kød- og mejeriprodukter.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S), skriver i en mail til Altinget, at han er klar til at drøfte, om der skal ændres noget på området.

Han henviser også til, at et flertal i Folketinget med landbrugsaftalen besluttede sig for af flytte 75 millioner kroner årligt fra landbrugets promilleafgiftsfond over i en ny fond for plantebaserede fødevarer.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus