Staten bevilger hvert år støtte til kampagner, der skal fremme animalske produkter

Når staten hvert år poster penge i fonde, der bruger midler til at markedsføre kød- og mejeriprodukter stemmer det ringe overens med regeringens nye officielle kostråd.

28.01.2022

CSR.dk

”Som noget nyt er kostrådene udvidet med et gennemgående klimahensyn i myndighedernes råd til børn, unge og voksne. Mest markant kommer det til udtryk i rådet om at skære ned for vores appetit på kød, især okse- og lammekød. Og så skal vi skrue op for især grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn i vores måltider”.

Sådan beskrives regeringens nye officielle kostråd, der skal bidrage til at indfri regeringens ambition om at skære 70 procent af klimabelastningen inden 2030 – og samtidig give folkesundhed et løft (kilde: Fødevarestyrelsen).

Det kan derfor undre, at staten hvert år bevilger økonomiske midler til kampagner, der skal fremme animalske produkter. Der er ikke tvivl om, at det er i modstrid med kostrådene, der jo netop opfordrer danskerne til det modsatte: at spise mindre kød. Den problemstilling belyser en ny rapport fra Klimarådet. 

Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der modtager en fast årlig bevilling på finansloven, som overføres til den såkaldte Promilleafgiftsfond.

Læs også: Greenpeace vil have stoppet markedsføring af kød

Alene i 2021 har det offentlige tildelt tre gange så mange midler til kampagner for animalske produkter som til plantebaserede fødevarer gennem landbrugets afgiftsfonde. Henholdsvis 30 millioner og 10 millioner.

Det får nu regeringens støttepartier SF, Enhedslisten og Radikale til at ytre ønske om helt at stoppe den offentlige støtte til kampagner for kød- og mejeriprodukter.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S), skriver i en mail til Altinget, at han er klar til at drøfte, om der skal ændres noget på området.

Han henviser også til, at et flertal i Folketinget med landbrugsaftalen besluttede sig for af flytte 75 millioner kroner årligt fra landbrugets promilleafgiftsfond over i en ny fond for plantebaserede fødevarer.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle