28.01.2022 | Kommunikation
Staten bevilger hvert år støtte til kampagner, der skal fremme animalske produkter
Når staten hvert år poster penge i fonde, der bruger midler til at markedsføre kød- og mejeriprodukter stemmer det ringe overens med regeringens nye officielle kostråd.
”Som noget nyt er kostrådene udvidet med et gennemgående klimahensyn i myndighedernes råd til børn, unge og voksne. Mest markant kommer det til udtryk i rådet om at skære ned for vores appetit på kød, især okse- og lammekød. Og så skal vi skrue op for især grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn i vores måltider”.
Sådan beskrives regeringens nye officielle kostråd, der skal bidrage til at indfri regeringens ambition om at skære 70 procent af klimabelastningen inden 2030 – og samtidig give folkesundhed et løft (kilde: Fødevarestyrelsen).
Det kan derfor undre, at staten hvert år bevilger økonomiske midler til kampagner, der skal fremme animalske produkter. Der er ikke tvivl om, at det er i modstrid med kostrådene, der jo netop opfordrer danskerne til det modsatte: at spise mindre kød. Den problemstilling belyser en ny rapport fra Klimarådet.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der modtager en fast årlig bevilling på finansloven, som overføres til den såkaldte Promilleafgiftsfond.
Læs også: Greenpeace vil have stoppet markedsføring af kød
Alene i 2021 har det offentlige tildelt tre gange så mange midler til kampagner for animalske produkter som til plantebaserede fødevarer gennem landbrugets afgiftsfonde. Henholdsvis 30 millioner og 10 millioner.
Det får nu regeringens støttepartier SF, Enhedslisten og Radikale til at ytre ønske om helt at stoppe den offentlige støtte til kampagner for kød- og mejeriprodukter.
Fødevareminister Rasmus Prehn (S), skriver i en mail til Altinget, at han er klar til at drøfte, om der skal ændres noget på området.
Han henviser også til, at et flertal i Folketinget med landbrugsaftalen besluttede sig for af flytte 75 millioner kroner årligt fra landbrugets promilleafgiftsfond over i en ny fond for plantebaserede fødevarer.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Deutsche Banks investeringsarm blev sidste dag i maj ransaget og beskyldt for omfattende greenwashing. Samtidig melder de amerikanske myndigheder om en stramning af reglerne for markedsføring af ESG-mærkede investeringer.
Klima, miljø og energi

Flykoncern tilbyder grøn flybillet
Lufthansagruppen tester i øjeblikket en grøn flybillet, hvor CO2-kompensationen er inkluderet i prisen.
Menneskerettigheder

Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.
Menneskerettigheder

Millioner af pensionspenge i Nestlé trods afsløringer om børnearbejde
Danmarks ti største pensionssselskaber har aktier i Nestlé. Det er på trods af, at virksomheden fortsat køber kakaobønner, som er høstet af afrikanske børnearbejdere.
Klima, miljø og energi

Undersøgelse: Få butikker og forhandlere har bæredygtige produkter
Det er flere steder svært som forbruger at træffe mere bæredygtige valg, når der skal shoppes. Det viser undersøgelse, som ifølge bureauet bag bør være et wake-up-call for danske forhandlere og butikker.
Klima, miljø og energi

Forskere protesterer mod EU: Lad være med at ofre den grønne omstilling
Forskere har i et åbent brev kritiseret EU for at overveje at sætte den grønne omstilling i landbruget på pause i kølvandet på krigen i Ukraine og risikoen for en fødevarekrise.