13.02.2017 | Kommunikation
Sustainia Living præsenterede FN's 18. Verdensmål - dig!
Indhold fra partner Hvad er dette?
Alle sejl var sat til da en udsolgt og festklædt Opera husede det storslåede arrangement, Sustainia Living. Hall'en var udsmykket med små bakker med træer - et for hvert af de deltagende bæredygtige firmaer. Såvel internationale som danske personligheder som Connie Hedegaard, Bjarke Ingels og Claus Meyer gav deres bud på, hvordan vi hurtigt kommer videre med den bæredygtige dagsorden. Det fælles tema: Hvordan kan vi allesammen bidrage nu? For vi kan!
Det 18. verdensmål
I den forbindelse introducerede Erik Rasmussen fra Sustainia det 18. verdensmål i erkendelse af, at udviklingen går for langsomt, især politisk. I erhvervslivet går det heldigvis hurtigere, ikke mindst i takt med at virksomhederne indser, at de 17 verdensmål også åbner for helt nye markedsmuligheder, samtidig med at investorerne bliver stadig mere bæredygtige i deres prioriteringer.
Men den vigtigste og måske mest oversete faktor er den, at uden at mennesker verden over ændrer adfærd og lever bæredygtigt, er der ingen chancer for at nå målene. Men hvor mange har hørt om de 17 verdensmål? Skal udviklingen for alvor accelereres, må der skabes et folkeligt pres drevet af menneskers ønsker om bedre og sundere livsvilkår.
Den opgave vil Sustainia gerne bidrage til at løfte, og de lancerede derfor et nyt verdensmål: det 18., som man kunne kalde for ’You’ eller ’dig’. Da politikerne vedtog verdensmålene, overså de en vigtig detalje, nemlig at målene også skal kunne forstås af de mennesker, der skal sikre resultaterne. Det 18. verdensmål handler derfor om at forstå de 17 andre mål – at gøre de globale mål til personlige mål for alle mennesker, fordi det er det enkelte menneske, der gennem sin adfærd kan redde verden.
Der lanceres en global kampagne under sloganet ’Jeg er nummer 18’. Formålet er at engagere mennesker i Danmark og i lande verden over til at forholde sig til verdensmålene og blive en del af løsningen.
Ambitionen er at oversætte de 17 verdensmål til en egentlig samfundsmodel – og gøre Danmark til verdens største og første laboratorium for, hvordan en nation i praksis kan implementere målene. Vi har allerede været frontløbere i udviklingen af bæredygtige initiativer og grønne teknologier. Vi har forvandlet et sæt af værdier til sunde forretninger. Fokus vil være på, hvordan grøn livsstil kan blive en lige så interessant forretning som grøn teknologi, og dermed skabe nye erhvervsmuligheder og bedre livsvilkår for borgerne.
Et konkret eksempel er Det Kongelige Danske Kunstakademi, der har besluttet at dedikere al undervisning og alle akademiske aktiviteter de næste tre år til at udvikle løsninger på de 17 mål.
Hos KLS PurePrint har vi allerede gjort noget ved verdensmålene. Vi har udviklet verdens første tryksager som ikke blot er biologisk nedbrydelige, og dermed ikke tærer på jordens ressourcer. De er også 100 % fri for skadelige kemikalier og tungmetaller, så de på denne måde bidrager til en sundere fremtid for os alle. Du må godt være med.
Klima, miljø og energi

Verdens første Cradle to Cradle guld-certificerede emballage til Devi by Danfoss
Danfoss-koncernen arbejder ud fra en bæredygtighedsagenda, hvor der udvikles teknologier, med fokus på kvalitet, pålidelighed og innovation, som gør det muligt for Danfoss at hjælpe deres kunder med at skabe en mere bæredygtig verden baseret på energieffektive produkter, services og løsninger.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Case: Økologipionerer er gået fra gris til plante
I 2019 stiftede ægteparret Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen virksomheden Organic Plant Protein, efter at have solgt deres andel i fødevarevirksomheden Hanegal, som de startede tilbage i 1994. Det var her, at ideen om at producere teksturerede planteproteiner opstod efter vedtagelsen af en ny strategi, som lød på at 85% af deres produkter skulle være plantebaserede i 2030.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

KLS Pureprint – Fra bronze til Cradle to Cradle guld-certificeret
KLS PurePrint blev den 4. maj 2015 Cradle to Cradle certificeret som det andet trykkeri i verden. Det var resultatet af mange års målrettet arbejde
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

KLS Pureprint: Ansvarlige Valg i Forbindelse med Ombygning
Lyden af håndværkere har den seneste tid været hverdag hos KLS PurePrint på Avedøre Holme i Hvidovre, hvor en større ombygning har været i gang. Det klassiske 80’er look er blevet skiftet ud med lyse lokaler og moderne løsninger.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

FAQ om producentansvar for emballage
1. januar 2025 træder et udvidet producentansvar for emballage i kraft i hele EU. Det nye og udvidede producentansvar på emballage, skal sikre genanvendelse af emballage og producenterne får ansvaret for, at deres emballage kan genanvendes.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Ny hvidbog: Anbefalinger til fremtidens emballageløsninger
Forbrugere og indkøbere famler i valget af miljørigtig emballage og mærkning af emballagen. Det er uklart for mange, hvad der er reel bæredygtighed, og hvornår der er tale om greenwashing. Der er brug for ensartede målparametre på miljøpåvirkninger, for at forbrugere og virksomheder kan tage de rigtige valg. Derfor udgiver KLS PurePrint A/S i samarbejde med Gitte Haar, Center for Cirkulær Økonomi, en Hvidbog som kommer rundt omkring hele emnet. Bogen udkom 1. oktober.
Indhold fra partner