18.02.2022  |  Strategi & ledelse

Svært at se at olieselskabers klimahandlinger batter

De forpligter sig til at være en del af løsningen i den grønne omstilling. Men de henter fortsat stigende mængder olie og gas op af jorden og efterforsker nye steder, hvor produktion kan begynde. Forskere langer hårdt ud efter deres troværdighed.

Olieselskaberne er for mange en svær nød at knække i den grønne omstilling. På den ene side skal brugen af deres produkter udfases så snart som muligt. På den anden side er der stadig finansielle gevinster at hente, og et åbenlyst behov for de samme produkter på kort sigt.

Derudover har mange af selskaberne sat klimamål og investeret i nye, grønne energiformer. Enten på eget initiativ og andre efter pres fra investorer, aktivister og medarbejdere.  Hvilket nogle fejrer som en sejr for dialog og fortsatte investeringer, så man får adgang til ”rummet”, selskaberne er i. Mens andre mener, at det rum har man haft adgang til i årtier uden at det har afstedkommet den store forandring.

Læs også: Rådgivere skal også stilles til ansvar for greenwashing

Og så er der spørgsmålet om, hvorvidt selskaberne faktisk gør, det der skal til, for at nå målene?

Ny analyse peger på greenwashing
Forskere fra to japanske universiteter har undersøgt netop dette spørgsmål. De har derfor fortaget den til dato største forskningsbaserede analyse af ExxonMobil, Chevron, Shell og BP, som siden 1965 har stået for mere end 10 procent af de globale CO2-udledninger. Analysen har set på data fra 12 år op til 2020.

Konklusionen er, at virksomhedernes kommunikation udadtil ikke stemmer overens med deres praksis. Der var f.eks. stærkt stigende brug af begreber som klima, low-carbon og omstilling i årsberetninger, især hos BP og Shell, og stadigt flere løfter om handling i strategier. Forskerne havde dog svært ved at finde konkrete aktiviteter og beslutninger, der matchede løfterne, og så i stedet ”…en forretningsmodel, der afhang aldeles af fossile brændstoffer og ubetydelige og ugennemsigtige investeringer i ren energi.” Det skriver The Guardian. 

Gregory Trencher fra Kyoto University i Japan er hovedkraften bag undersøgelsen og mener, at der er god grund til at være skeptisk over for olieselskabernes løfter om nye, grønnere tider.

”Hvis de var ved at bevæge sig væk fra fossile brændstoffer, så ville vi man forvente at se et fald i aktiviteter inden for efterforskning og produktion af samt salg og profit fra fossile brændstoffer. Men så vidt vi kan se, er der bevis for at det modsatte sker,” siger Gregory Trencher.

Det gælder også for de mest ambitiøse af de fire selskaber, Shell og BP, som har lovet et skære i deres investering til efterforskning af fossile brændstoffer, men hvor begge selskaber har øget arealet, hvor de leder efter olie eller gas, i de senere år.

Investeringerne i grøn energi stiger
Selskaberne oplyser ikke selv omfanget af deres investeringer i ren energi, men ud fra deres rapporter til CDP, konkluderer forskerne, at det udgør fra 0,2 procent hos ExxonMobil til 2,3 procent af selskabernes årlige anlægsinvesteringer. En analyse fra det Internationale Energiagentur, anslår dog at olie- og gasselskabernes investeringer i ren energi i 2021 udgjorde omkring fire procent af anlægsinvesteringerne i gennemsnit, et tal som var omkring en procent i 2020, og op mod 10 procent hos nogle europæiske selskaber. 

Læs også: Udvikling af grønt brændstof bliver holdt nede af høje afgifter

The Guardian har indhentet kommentarer fra de fire virksomheder, som indgår i analysen. De genkender ikke det billede af manglende handling, som forskernes analyse tegner, og peger på reorgansiering, strategier på linje med Parisaftalen, nye projekter og samarbejder, samt fremtidige investeringer for 10 milliarder dollars. 

- EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere