Topsoe vil levere udstyr til brasiliansk brændstoffabrik - "et udtryk for dårlig dømmekraft," mener professor
Danske Topsoe skal levere udstyr til en fabrik i Brasilien, der ved hjælp af palmeolie skal producere biobrændstof til flytransport. EU-studie stempler dog palmeolie som mere klimabelastende end fossile brændstoffer, og aftalen møder også kritik fra både miljøorganisationer og eksperter.
Tilbage i oktober blev den danske virksomhed Topsoe, tidligere kendt som Haldor Topsøe, udvalgt som leverandør til producenten Brasil Biofuels nye fabrik, der opføres i Manaus i Amazonas.
I aftalen skal virksomheden levere udstyr til fabrikken, som producerer biobrændstof til flyvemaskiner fremstillet af palmeolie.
EU-Kommissionen har dog udarbejdet et studie, der viser, at palmeolie er værre for klimaet end fossile brændstoffer. Og i lovpakker, der er undervejs i EU, bliver palmeolie afvist som et grønt brændstof.
Læs også: Storbritannien vil stoppe regnskovsrydning med ny klimaaftale
Det skriver Politiken på baggrund af en artikel fra Klimamonitor.
I et skriftlig svar til Politiken fortæller Topsoes latinamerikanske direktør, Gustavo Cienfuegos, at investeringen er i gang, fordi det ”ikke er muligt at lave skiftet fra konventionelt brændstof til 100 procent brændsler baseret på grøn strøm nu og her.”
Han mener, at klimakrisen kræver, at man handler her og nu, og at det derfor vil være en fejl at med at fjerne CO2 fra flybranchen.
Direktøren tilføjer også, at projekterne vil blive certificerede, så man sikrer, at produktionen er bæredygtig. Derudover vil palmeolien blive dyrket i eksisterende plantager, så man ikke fælder ny regnskov til produktionen.
"Dårlig dømmekraft"
Henrik Wenzel, professor fra Syddansk Universitet, mener imidlertid ikke, at det retfærdiggør problematikken i at producere flybrændstof uf af palmeolie.
”Det er på ingen måde bæredygtigt. Hvis planen er at etablere palmeplantager i Amazonas, er det ligegyldigt, hvordan man vender og drejer det. Når der er arealforbrug, så er der en påvirkning af både klima og biodiversitet,” siger han til Politiken.
Professor Ida Theilade fra Københavns Universitet mener heller ikke, at produktion fra eksisterende plantager er med til at holde CO2-udledningen nede.
Læs også: Dine gamle sneakers kan redde en bid af regnskoven
Det kan i stedet øge den globale efterspørgsel efter palmeolie, hvis man bruger et landbrugsareal til én bestemt produktion.
Hos Rådet for Grøn Omstilling stiller man sig også kritisk overfor det nye projekt. Rasmus Bjerring Larsen, transportrådgiver, mener at det er ulogisk at bruge palmeolie til flybranchen, og kalder projektet for ”et udtryk for dårlig dømmekraft hos en virksomhed, der har alle kort på handen til at indtage en central rolle i den grønne omstilling.”
I det skriftlige svar til Politiken tilføjer Gustavo Cienfuegoes, at selvom Topsoe er udvalg som leverandør, så har de endnu ikke underskrevet en endelig kontrakt.
- HCL