14.11.2017 | Klima, miljø og energi
Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin eksistens
Den japanske bilgigant Toyota sigter efter nul CO2 i Europa i 2050, mens målet på verdensplan er en reduktion på mindst 90 procent. Det involverer hele værdikæden fra materialer, produktion og salg til brug og bortskaffelse. Senest er de danske forhandlere blevet miljøcertificerede.
Toyota vil gøre hele sin europæiske værdikæde CO2-fri i 2050, mens udledningen i resten af verden skal reduceres med mindst 90 procent. Foto: Toyota
Bilindustrien er pr definition et af klassens sorte får, når det kommer til at begrænse den globale opvarmning. Specielt diverse dieselkøretøjer udleder solide mængder af de drivhusgasser, der med til at få temperaturen til at stige omkring os.
Læs også: Cirkulært potentiale for genbrug i bilskrotning
I de senere år har adskillige producenter imidlertid sat sig (mere eller mindre) ambitiøse mål for at ændre på det billede, primært ved at øge udbuddet af elbiler i sit sortiment. Brands som Volvo, Volkswagen, Daimler, Jaguar Land Rover og Scania arbejder på forskellige måder med at gøre både person- og lastbiler grønnere.
En af verdens største aktører på området, japanske Toyota, har ligeledes været i gang på klimafeltet i en årrække. Verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, har efterhånden 20 år på bagen, og så har man sat sig en stribe konkrete målsætninger, der skal værne yderligere om miljøet.
Toyota Miljøudfordring 2050
Toyota har sat sig seks udfordringer for at nedbringe CO2-udledningen til nul i Europa samt reducere CO2-udslippet med mindst 90 procent på globalt plan – og det skal ske senest i 2050.
- Udfordring 1: Nul CO2-udslip for nye biler
- Udfordring 2: Nul CO2-udslip i bilens livscyklus
- Udfordring 3: Nul CO2-udslip fra fabrikkerne
- Udfordring 4: Minimering og optimering af vandforbrug
- Udfordring 5: Etablering af genbrugsbaserede samfund og systemer
- Udfordring 6: Etablering af et fremtidssamfund i harmoni med naturen
Hele værdikæden skal med
I 2050 vil Toyota således udlede nul CO2 i Europa, mens man på globalt plan vil reducere CO₂-udslippet med mindst 90 procent. Indsatsen involverer alle koncernens fabrikker, lidt i stil med General Motors, og kontorer i hele verden, ligesom bilproducentens designere, forhandlere og værksteder skal med i regnestykket.
”Som en af verdens absolut største bilproducenter ønsker vi at gå forrest og tage ansvar for klima og miljø. Vores biler skal bygges af genanvendelige og bæredygtige materialer, vores fabrikker skal bruge vedvarende energi, og vi vil minimere vores vandforbrug samt sikre, at bilerne skrottes, så miljøet ikke tager skade. Og så arbejder vi målrettet på at øge bevidstheden om bæredygtighed samt beskytte natur og dyr i de lokalområder, hvor vi har fabrikker bl.a. i samarbejde med NGO’er og naturfredningsforeninger,” siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.
I dansk regi indebærer målsætningen også, at Toyota gennem ISO 14001-certificeringen har implementeret et miljøledelsessystem i hele værdikæden, så alle 27 forhandlere og reparatører som de første i Danmark nu er forpligtet til at tage et miljømæssigt ansvar i deres daglige arbejde.
”Helt konkret betyder det, at alle forhandlere og mekanikere dagligt har fokus på energiforbedringer og løbende måler, hvilket aftryk de sætter på miljøet. Vi holder fx øje med, at vandforbruget bliver reduceret, og har også et skarpt fokus på håndteringen af normalt og farligt affald,” forklarer Anders Tystrup.
Nødvendigt at få bilisterne med
På grund at sin størrelse – 65 fabrikker, et velvoksent forhandlernetværk og et salg på over 10 mio. biler om året på verdensplan – har man fra Toyotas siden desuden erkendt nødvendigheden af at sætte en forholdsvis lang deadline, ligesom at man er nødt til at arbejde for at få forbrugerne med på vognen.
Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden
"Det ville være helt urealistisk, hvis vi gik ud med en målsætning om, at både vores biler og fabrikker skal reducere CO₂-udledningen til nul om fem år. Det ville ganske enkelt ikke være muligt – hverken produktions- eller salgsmæssigt,” siger Anders Tystrup og uddyber:
”Derudover er det også vigtigt, at vi har bilisterne med på rejsen. Bilisterne skal være enige i, at det er en bedre løsning at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en miljørigtig hybrid- eller brintbil.”
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Klima, miljø og energi

Klimarådet: CO2-udledningen i 2025 vil være højere end forventet
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning opfylder sin funktion som centralt planlægningsværktøj for dansk klimapolitik. Der er dog stadig ubesvarede spørgsmål og plads til forbedringer – blandt andet omkring affalds- og landbrugssektorerne. Det vurderer Klimarådet i et nyt notat.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Første bilproducent tilslutter sig SteelZero-initiativet
SteelZero er et initiativ taget af Climate Group og ResponsibleSteel, som Volvo Cars nu tilslutter sig som den første bilproducent. Det er ikke Volvos første skridt i udviklingen af udvikle fossilfri stål, men initiativet skal sætte ekstra skub på arbejdet.