Undersøgelse: Ansatte med psykiske lidelser føler sig svigtet på arbejdet

Der er stadig forskel på, hvordan man håndterer ansatte med henholdsvis psykiske og fysiske sygdomme på de danske arbejdspladser. Det viser en ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Antallet af psykiske arbejdsskader er steget voldsomt, og de tilfælde håndteres tilsynesladende mindre godt end fysiske arbejdskader. .

17.01.2018

CSR.dk

Danskere med stress eller andre psykiske lidelser føler sig i højere grad ladt i stikken på arbejdspladsen end deres kolleger med allergi eller ondt i ryggen. Sådan lyder vurderingen fra et nyt forskningsprojekt på Københavns Universitet. 

Ud af undersøgelsens deltagere har 68,8 procent af dem med psykisk sygdom svaret, at de føler sig dårligt behandlet på arbejdspladsen. Det er markant højere end procentsatserne for dem med ryglidelse (46,5 procent) og dem med hudlidelser (16,7 procent).

”Det tyder på, at der er en del arbejdspladser, hvor man ikke helt har fundet ud af, hvordan man skal håndtere psykiske sygdomme”, siger Yun Ladegaard, der står i spidsen for projektet, til dr.dk.

Undersøgelsen viser dog også, at hver fjerde med psykiske lidelser, der er anmeldt som arbejdsskader, føler sig godt behandlet af chefen eller arbejdsmiljørepræsentanten. 

Stor vækst i anmeldte psykiske skader

I 2017 blev over 23.175 danske medarbejdere så syge i forbindelse med deres arbejde, at de meldte det som en arbejdsskade.

Samtidig oplyser Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at antallet af anmeldte psykiske erhvervssygdomme er steget med over 50 procent fra 2010 til 2016.

Det sidste kan nemt have med at gøre, at siden 2013 har Arbejdsmiljøloven omfattet både de fysiske som såvel de psykiske arbejdsmiljøer, hvorfor man ikke umiddelbart skulle tro, at der var forskel på, hvordan arbejdspladserne håndterer forskellige lidelser. Men der er stadig forskel, fortæller Yun Ladegaard til dr.dk:

”Vi er kommet et stykke vej i forhold til det fysiske arbejdsmiljø. Men vi skal arbejde mere systematisk med det psykosociale arbejdsmiljø. Det handler om at få vidensniveauet op hos ledere og tillidsvalgte”.

Læs også: Undersøgelse: Arbejdsgiveren skal ikke blande sig i de ansattes private forhold

Lettere at håndtere et brækket ben
Ifølge Pernille Knudsen, der er viceadministrerende direktør for Dansk Arbejdsgiverforening, har både arbejdsgivere og -tagere en fælles interesse i at sikre, at folk trives på arbejdspladsen.

Problemet ligget imidlertid i, at det kan være vanskeligt at håndtere de psykiske lidelser frem for et brækket ben.

”Folk kommer jo ind på arbejdspladsen med hele deres levede liv. Og der kan være forhold, som slet ikke har noget med arbejdet at gøre, der spiller ind. Det gør det sværere og mere komplekst end fysiske lidelser, som man lettere kan håndtere”, siger hun.

Derfor ser man hos Dansk Arbejdsgiverforening også frem til, at regeringens ekspertudvalg i midten af 2018 vil komme med anbefalinger om arbejdsmiljø, der også tæller arbejdsmarkedets parter.

”Vi mangler stadig et datagrundlag, som skal bidrage til, at man bedre kan identificere forskellene. Men det er noget af det, vi venter på, så vi kan blive klogere”, siger hun.

Læs også: De mange ting medarbejderinvolvering kan

Nyt ændringsforslag sender chefen uden for døren
For nylig indsendte regeringen, med opbakning fra Folketinget, et ændringsforslag til arbejdsmiljøloven i høring – en lovændring, der ved kontrolbesøg på arbejdspladserne skal give Arbejdstilsynet ret til at tale med de ansatte om det psykiske arbejdsmiljø uden chefens tilstedeværelse:

”Det er mit håb, at de nye redskaber, som Arbejdstilsynet får, kan være med til at forebygge nogle af de problemer med det psykiske arbejdsmiljø, som vi ser på landets arbejdspladser”, siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), der har fremsat forslaget, til dr.dk.

Hos Dansk Arbejdsgiverforening ser man bekymret på ændringsforslaget:

”Mange virksomheder har en oplevelse af, at gruppesamtaler kan få et konfliktniveau til at stige frem for at falde. Eller simpelthen skabe problemer, der ikke var der på forhånd. Og derfor skal arbejdsgiverne som hovedregel være en del af dialogen om arbejdsmiljøproblemer”, siger Pernille Knudsen til dr.dk.

Læs også: Progressive chefer skal få kvinder ind i direktionslokalerne

Det er imidlertid en bekymring, der undrer professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet. I stedet stiller han spørgsmålstegn ved, at arbejdsgiverne i Danmark er afvisende over at lade myndighederne håndtere det psykiske arbejdsområde:

”I Sverige og Norge er man langt mere vidtgående. Og her ser man ikke de samme samarbejdsproblemer omkring det psykiske arbejdsmiljø. Det ville være lettere at få fremdrift på området, hvis arbejdsgiverorganisationerne gik mere positivt ind i et samarbejde”, siger han til dr.dk.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

24.10.2025CSR.dk

Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar

23.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt program sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom