Undgå greenwashing anklager med et CO2-regnskab

Et nyt EU direktiv vil stille langt skarpere krav til virksomheders grønne anprisninger - og det kan have en direkte indvirkning på din virksomhed.

Et nyt EU direktiv slår ned på “grønne påstande”. Det betyder i praksis, at virksomheder kan blive pålagt et krav om tredjepartsverifikation af alle miljøkrav-, mærkninger og anprisninger før de kan kommunikere deres produkter eller services som værende et grønt valg.

Forslaget lægger op til, at forbrugere vil opnå mere klarhed omkring hvornår et produkt, der bliver solgt som “grønt”, rent faktisk er det. Forbrugerne skal have adgang til bedre information, der gør det nemmere at træffe det grønne valg.

En nyligt gennemført undersøgelse understøtter behovet for dette:

“Mere end halvdelen af de ”grønne” påstande fra virksomheder i EU var vage eller vildledende, mens 40 procent var fuldkommen uden dokumentation.” European Commission, Environmental claims in the EU – inventory and reliability assessment, 2020

Mens det nuværende marked for mere miljø- og klimavenlige produkter hidtil har haft noget nær fri adgang til at anprise deres produkter som grønnere, har det nye direktiv øjnene mod at få sat en stopper for alle udokumenterede påstande, hvor forbrugeren ikke har fuld adgang til data, der understøtter påstandene.

Forslaget vil også regulere miljømærker. Der er lige nu mindst 230 forskellige mærkningsordninger, og der er evidens for, at det leder til øget forvirring og mistillid blandt forbrugere. For at kontrollere spredningen af disse mærkningsordninger, vil det ikke være muligt at oprette nye offentlige miljømærker med mindre, de er udviklet på EU niveau. Ligeledes vil det også blive sværere for virksomheder at oprette deres egne miljømærker

En klar fordel for virksomheder der ønsker det bedste

Hvis det nye direktiv bliver vedtaget, kan virksomheder der rent faktisk ønsker at minimere deres miljø- og klimapåvirkning ånde lettet op. De strengere krav betyder nemlig, at disse virksomheder kan konkurrere på mere lige vilkår med virksomheder, der før kunne markedsføre grønne anprisninger uden tilstrækkeligt belæg.

Det betyder i praksis, at dem der har deres grønne initiativer i orden kan se frem til, at forbrugere nemmere kan identificere virksomhedens grønne tiltag og dermed opnå de mange fordele ved et grønnere brand.

Husk at have dokumentationen i orden

Men hvordan hænger det sammen med et CO2-regnskab? En velfunderet klimastrategi med tallene i orden, vil styrke din virksomheds grønne profilering, endnu bedre end før. Vedtages direktivet, står du stærkere end konkurrenter, der har snyltet på de manglende krav for påstande - og din kommunikationen omkring dine klimatiltag vil slå bedre igennem.

Forbrugere vægter i højere grad klima- og miljøtiltag blandt virksomhederne de handler hos. Når du kan fremvise konkrete tal på hvor meget grønnere din virksomhed er blevet, og hvordan du står i forhold til branchegennemsnittet og konkurrenter, så giver det en ganske håndgribelig konkurrencemæssig fordel.

Vil du høre mere om hvordan Climaider kan hjælpe dig med klimastrategi, CO2-beregning- og reduktion, og kommunikation heraf til relevante stakeholders? Så hjælper vi gerne - læs mere her.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Software er nøglen til god ESG

Oplysningskravene for ESG-relaterede emner stiger eksponentielt, og fortidens datapraksis er slet ikke den opgave voksen.  Derfor zoomer CSR.dk ind på ESG software. En god løsning kan hjælpe med både at opfylde kravene fra investorer, kunder, lovgivere, audit-selskaber og andre interessenter og med at skabe ny værdi for virksomheden med udgangspunkt i data.

12.06.2023Climaider ApS

Sponseret

Virksomheders forpligtelser til ESG i Årsregnskabsloven: Hvad er kravene?

12.06.2023Climaider ApS

Sponseret

Hvilke EU regulativer omfatter din virksomhed: Få et gratis lovgivningstjek

12.06.2023Climaider ApS

Sponseret

En Guide til ESG-nøgletal: Hvad er de, og hvorfor er de vigtige?

15.05.2023Climaider ApS

Sponseret

CO2-regnskab gjort nemt: Sådan slipper din virksomhed for besværlige processer

15.05.2023Climaider ApS

Sponseret

Fra nystartet virksomhed til CO2-neutral: Sådan sikrede Dawn Health grøn vækst

15.05.2023Climaider ApS

Sponseret

Undgå greenwashing anklager med et CO2-regnskab