Unilever udfordrer myten om at bæredygtighed ikke sælger
Unilever oplevede i år 2015 hele 30 procent mere vækst i kategorien ’Sustainable Brands’ end blandt andre varer og mærker.
Unilever offentliggjorde tidligere på måneden deres årlige fremgangsrapport på Unilever Sustainable Living Plan. I den kunne de fortælle, at halvdelen af deres vækst kommer fra det de kalder "sustainable living brands", og at denne gruppe af produkters salg voksede 30 procent mere end de andre mærker i år 2015.
I årets pressemeddelelse siger Paul Polman, Unilevers administrerende direktør og superstjerne inden for bæredygtig forretning:
"Disse data viser det igen - der er ingen trade-off mellem bæredygtighed og profitabel vækst."
Læs også: Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever
Den hollandsk-engelske daligvareproducent Unilever, er i forvejen kendt som den måske mest ambitiøse globale virksomhed inden for bæredygtig forretning. Koncernen, som ejer kendte mærker som Knorr, Lipton, Becel og Dove, forsøger med projektet ’The Unilever Sustainable Living Plan’ at mindske koncernens miljømæssige aftryk.
Et af de vigtige led i planen er at arbejde med nogle af virksomhedens mærker som ’sustainable living brands’. Unilever definerer selv de omtale mærker som værende varer, der integrerer bæredygtighed i både selve produkterne og i formålet med produkterne. Det er eksempelvis mærker, der forbedrer sundhed og velvære hos kunderne, reducerer påvirkningen af miljøet eller bruger bæredygtige råvarer i produktionen. Koncernens frem største mærker, Knorr, Dove, Hellmans, Lipton og vaskepulveret "Dirt is Good" er blandt Unilevers ’sustainable living brands’.
Myte om forbrugere udfordret
Ved lanceringen af rapporten præsenterede Unilever samtidig ny research som udfordrer den gængese opfattelse at bæredygtighed ikke sælger. På Sustainable Brands hjemmeside skriver de at undersøgelsen viser, at
- bæredygtighed ikke længere er et niche-emne
- 54 procent af forbrugerne ønsker at købe mere bæredygtigt, og at mange allerede gør det
- forbrugerne vil have det hele - effektive produkter, den rigtige pris og med et formål de kan stå inde for
Undersøgelsen, som blev foretaget på fem markeder, adskiller sig fra øvrige undersøgelser, fordi undersøger faktiske køb og tanker om disse og ikke blot udtrykte intentioner i forhold til bæredygtige produkter.
Læs mere om Unilevers bæredygtige tiltag her.