Unilever vil kun lægge marketingdollars på ansvarlige platforme

Med tre nye politikker for, hvor de vil betale for at reklamere online, viser Unilever igen vejen for, hvordan virksomheder kan tage ansvar og påvirke samfundsudviklingen. Denne gang for at bekæmpe giftigt indhold og fake news på sociale medie-platforme.

Unilevers Keith Weed lancerede de tre nye politikker d. 12. februar 2018. .

16.02.2018

CSR.dk

Så stod de der i Palm Springs, Californien, med ørkenbrisen uden for, og ventede på at Keith Weed, Unilevers chef for marketing, kommunikation og bæredygtig forretning, skulle gå på scenen. Der var årsmøde i Interactive Advertising Bureau, og i tre dage skulle der fortælles om brand building, brug af data, målinger, brand beskyttelse og branchens manglende mangfoldighed – givetvis afledt af #metoo.

Men Keith Weed, han talte om noget andet. Under overskriften ” In Brands We Trust”, fik han gjort det klart, at det var nye tider. Unilever vil fremover gøre deres for at ændre samtalen om digital markedsføring fra at handle om sociale medier til at fokusere på socialt ansvar. 

Tre gange ansvar
Unilevers eget bidrag kommer til foregå under tre overskrifter:

  • Ansvarlige platforme: Unilever vil ikke investere i platforme eller miljøer som ikke beskytter børn, bidrager til at skabe ”delte samfund”, og promoverer vrede eller had.
  • Ansvarligt indhold: Unilever vil skabe ansvarligt indhold, i første omgang ved at tackle kønsstereotypisk indhold i reklame gennem #Unstereotype, og gennem #Unstereotype Alliance (et partnerskabsprojekt med UN Women og andre virksomheder med store marketingbudgetter).
  • Ansvarlig infrastruktur: Unilever vil kun være partner i organisationer der bidrager til en bedre digital infrastruktur, f.eks. etableringen af et målesystem for effekt og bedre kundeoplevelser.

Som en af verdens største forbrugere af online reklamer har virksomheden og dens 400 brands en position der gør at de kan tage førertrøjen på i sådan en omstilling. Ud af et samlet marketingbudget på 9,4 milliarder dollar i 2017 gik mere en fjerdedel til online reklame.

Handler om supply chain-ansvar
De nye politikker (”commitments”) er en del af Unilevers arbejde med ansvarlighed i deres supply chain. Keith Weed anerkendte, at de ikke for alvor havde arbejdet med den digitale del af denne tidligere.

“Bare fordi en er fysisk og en anden virtuel, så er det der sker online stadig helt og aldeles en del af vores værdikæde. Og vi kan ikke fortsætte med at understøtte en digital supply chain…som ind i mellem ikke er meget bedre end en sump i forhold til transparency,” sagde han.

Han efterspurgte samtidig at alle arbejder sammen for at øge gennemsigtigheden og genvinde forbrugertilliden i ”en æra med fake news og giftigt online indhold”.  I samme kontekst fremhævede han Google, YouTube, Facebook og Amazon og andre digitale platforme, for ikke at gøre nok for at sikre brands, som påvirkes af at kun 30 procent af amerikanerne stoler på sociale medier. Det samme tal for traditionelle medier er 58 procent.

-EHS

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens versen #4

11.02.2025CSR.dk

3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering

11.02.2025Schneider Electric

Sponseret

Nye muligheder for avanceret beskyttelse – men mulighederne forpligter

10.02.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Forbud mod produkter fremstillet ved tvangsarbejde er trådt i kraft

06.02.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Konfliktmineralernes skjulte pris

03.02.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

”Presset” til genanvendelse … et cirkulært samarbejde

30.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens mest bæredygtige virksomhed ser unge faglærte som nøglen til grøn omstilling

30.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Din smartphone er en skattekiste

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart