Værdikæder hvor alle vinder
Mars har taget initiativ til et banebrydende partnerskab, Farmers Income Lab, der skal kortlægge de strukturelle årsager til fattigdom blandt verdens småbønder og bidrage med systemiske løsninger. Målet er, at alle producenter i Mars’ leverandørkæder tjener tilstrækkeligt til at kunne opretholde en ordentlig levestandard.
Halvfems procent af de i 570 millioner landbrug, der findes i verden er små familielandbrug. Mange af disse ligger i nogle af verdens fattigste områder, hvor bønderne ofte ikke har nok at spise og heller ikke direkte adgang til markeder og services. Her bliver fattigdommen tit nedarvet gennem generationer, fordi bønderne ikke har de nødvendige ressourcer til at investere i en bedre fremtid for dem selv og deres børn, på trods af at de leverer en stor del af den ris, kaffe, the, kakao og andre landbrugsvarer, som bliver eksporteret til hele verden.
Småbøndernes ringe fremtidsudsigter betyder, at flere og flere unge søger mod de større byer, hvilket yderligere forstærker problemerne i de fattige områder.
”Når vi spørger bønderne, hvilken fremtid de drømmer om for deres børn, svarer de næsten altid uden tøven: De skal bare ikke være landmænd,” siger Marika McCauley Sine, Vice president, Global human rights i Mars.
Den udbredte fattigdom og manglende investeringer i smålandbrugene udgør imidlertid også en forretningsmæssig risiko, fordi forsyningen af råvarer bliver ustabil, og kvaliteten også risikerer at blive ringere.
”Fattigdom udgør en risiko for Mars og alle andre virksomheder, der er afhængige af stabile fødevareforsyninger.”, fortsætter Marika McCauley Sine.
Vi mangler svar på, hvad der egentlig virker
Udover kakao til den ikoniske Marsbar er virksomheden også afhængig af stabile forsyninger af bl.a. ris, kaffe og the. Derfor har Mars i flere år arbejdet med at hæve levestandarden og forbedre produktiviteten blandt småbønder.
Indtil videre er omkring 70 % af leverandører og producenter i forsyningskæderne kortlagt, og al sort the og kaffe er certificeret. Det samme er målet med kakao, fisk og ris. Men trods de positive fremskridt er der generelt ikke skabt mere værdi for småbønderne i Mars’ eller andre virksomheders globale fødevareforsyningskæder, snarere tværtimod.
Det er ikke manglen på sponsorerede, lokale projekter, der fastholder småbønderne i fattigdom. Det er der imod manglen på forretningsmodeller, der kan øge landbrugetsværdi...
Marika McCauley Sine, chef for menneskerettigheder i Mars
”Alle ved, fattigdommen er massiv blandt småbønderne, men ingen vil rigtig tale om den. Måske skyldes tavsheden, at vi mangler svar på, hvad der egentlig virker, når vi bevæger os fra de konkrete, lokale initiativer til globale løsninger i stor skala.”, siger Marika McCauley Sine.
Farmers Income Lab – et partnerskab
Efterspørgslen efter globale, systemiske løsninger blev startskuddet til partnerskabsinitiativet, Farmers Income Lab, hvor NGO’en Oxfam er en ledende partner for Mars. Partnerskabets vision er, at alle bønder, der producerer varer til de globale forsyningskæder, tjener nok til at kunne opretholde en ordentlig levestandard. Dermed kobler Mars og Oxfam også visionen til FN’s verdensmål nummer 1, Bekæmpelse af fattigdom.
”Småbøndernes andel af værdien i de globale forsyningskæder falder. Det er ikke et tilfælde men en generel, global tendens. Det har store omkostninger for småbønderne og deres familier, og det problem skal vi gøre noget ved. Der findes masser af lokale initiativer, der skaber positive resultater, men vi mangler løsninger i stor skala, der kan skabe grundlæggende, systemiske forandringer i forsyningskæderne, så småbønderne andel i værdikæden bliver større.”, fortæller Helen Ripmeester, Associate director, Inclusive value chains & Private sector, Oxfam US.
Bønderne skal have mere for deres råvarer
Første fase i Farmers Income Lab fokuserer derfor på, at stille de spørgsmål, som viser, hvor der stadig mangler svar på og viden om de grundlæggende, strukturelle årsager til, at småbønder bliver fastholdt i fattigdom. Det arbejde er Mars og Oxfam ved at lægge sidste hånd på forud for partnerskabets første udgivelse, som kommer i juli i år.
Læs mere: Olam lancerer ’net-positiv’ supply chain-strategi
Næste fase fokuserer på at afprøve løsninger og teste nye forretningsmodeller i Mars nuværende forsyningskæde for at finde ud af, hvilke der kan anvendes i global skala. Sidste fase handler om at dele viden og erfaring med andre virksomheder og inspirere dem til at udvikle forsyningskæder og strategier, som omfordeler værdien i forsyningskæden, så småbønderne får mere for deres varer og samtidig øger produkternes værdi.
Når bøndernes andel stiger, kan de levere flere produkter af bedre kvalitet, fordi de bliver i stand til at investere i teknologi og metoder, som gør produktionen mere stabil. På den måde bliver småbøndernes landbrug mere værd, og samtidig bliver Mars’ forsyningskæder mere stabile, både hvad angår kvalitet og forsyningssikkerhed. Dermed bliver værdien for alle partner i hele forsyningskæden højere.
Vi sidder fast i lokale projekter
Denne måde at arbejde med fattigdomsbekæmpelse som en del af leverandørkæden på er radikalt forskellig fra de traditionelle strategier, som virksomheder, NGO’er og offentlige institutioner i årtier har arbejdet ud fra i den vestlige verden. Deres primære fokuser er konkrete projekter i et bestemt område eller region. Det er både konkret og nemt at kommunikere til vælgere og forbrugere, hvilket er en af årsagerne til, at det er så svært at komme videre fra.
Dette fokus ønsker partnerskabet at gøre op med. Mars og Oxfam vil derfor ikke måle succes på, hvor mange penge, der blev uddelt, eller hvor mange træer, der blev plantet osv. Hvad skal bonden med en donation, hvis han ikke ved, hvordan han skal investere pengene for at få mest muligt gavn af dem? Og hvad skal landsbyen med flere træer, hvis de ikke øger landsbyens produktivitet eller på anden måde er med til at fremtidssikre bøndernes landbrug?
Det er systemløsninger, vi skal bruge
Om Mars og Oxfam IBIS
Oxfam er en af verdens største udviklingsorganisationer, til stede i mere end 90 lande. Oxfam fokuserer primært på at bekæmpe fattigdom og ulighed, bl.a. ved at give børn og unge adgang til uddannelse og
ved at bidrage med løsninger på de strukturelle problemer, der er årsagen til ulighed og fattigdom. Oxfam IBIS er den danske del af Oxfam.
Mars er en amerikansk virksomhed grundlagt i 1911 med over 80.000 ansatte. Udover Marsbaren producerer og sælger virksomheden også M&M, Snickers, Twix og andet slik samt dyremad, ris, kaffe, the og kakao og kaffemaskiner til virksomheder.
Mars og Oxfam ønsker derfor at bevæge sig fra det konkrete problem og i stedet analysere det system eller den struktur, som smålandbrugene er afhængige af, men som samtidig fastholder dem i fattigdom. Det
handler først om fremmest om at identificere problemet ved dets rod og arbejde med skalerbare løsninger i et globalt perspektiv, så løsningerne kan kopieres af både virksomheder, NGO’er og regeringer og forhåbentlig tænde gnisten til flere partnerskaber rundt om på kloden.
Helen Ripmeester fra Oxfam forklarer:
”Det er ikke manglen på sponsorerede, lokale projekter, der fastholder småbønderne i fattigdom. Det er der imod manglen på forretningsmodeller, der kan øge landbrugets værdi og give småbønderne mulighed for at fremtidssikre deres produktion og beskytte deres afgrøder mod fx klimaforandringer.”
Bevæbnet med viden om og indsigt i, hvad der virker, er vores mål at udvikle forsyningskæder hvor vi alle vinder”, siger Marika Mc- Cauley Sine fra Mars.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: Globale værdikæder