Virgin nudger piloter til mindre brændstofforbrug
Flyselskabet Virgin Atlantic har sparet tusindvis af ton brændstof, blot ved at skubbe lidt til sine piloters vaner og adfærd under flyvningerne. Konceptet kan nemt udbredes til andre industrier, mener folkene bag.
I bestræbelserne på at opfylde temperaturmålsætningerne fra den store klimaaftale i Paris, er flyindustrien en vigtig aktør. Flytrafik tegner sig således for en væsentlig del af menneskehedens samlede CO2-udslip, og udviklingen er i mange år kun gået opad, når det kommer til både antallet af afgange og længden på de flyture, vi tager, nemlig opad.
Læs også: Scania og Ericsson i samarbejde om grøn transportteknologi
Faktisk har turismeforskeren Stefan Gossling overfor Information allerede sidste år vurderet, at CO2-udledningen fra hele transportområdet meget vel kan tænkes at stige til 40 procent eller mere af verdens samlede udledning om 25 år.
For at imødekomme denne udfordring har det Richard Branson-ejede flyselskab Virgin Atlantic gennem den seneste tid bl.a. arbejdet med at spare brændstof på deres flyvninger. Ikke så meget via mere moderne fly eller anden teknologi, men ved i et nudging-forsøg at ændre på deres piloters adfærd og vaner, mens de flyver.
Øget opmærksomhed er nok
Og det har været yderst effektivt. Virgin har således netop meldt ud, at man på 40.000 flyvninger har sparet omkring syv ton brændstof til en værdi af 3,3 mio. pund (godt 30 mio. kr) og ikke mindst op mod 22.200 ton CO2.
Sammen med en forskergruppe fra London School of Economics og University of Chicago, har Virgin sat ind for at gøre selskabets piloter mere opmærksomme på deres brændstofforbrug og ikke mindst, hvordan de selv kan reducere det via forholdsvis simple tiltag.
Som en del af processen blev alle Virgins 335 piloter inddelt i fire grupper, som fik den samme information om forskellige metoder til at reducere deres brændstofforbrug omkring både start og landing og i luften, men serveret på hver sin måde.
- Gruppe 1: Kontrolgruppe; business as usual, information serveret på sædvanlig vis
- Gruppe 2: Fik sendt information en gang om måneden via post til hjemmeadressen sammen med personlig feedback på deres præstationer
- Gruppe 3: Det samme som gruppe 2, men med konkrete mål at sigte efter
- Gruppe 4: Det samme som gruppe 3, men med indlagte donationer til velgørenhed, hvis de forskellige mål blev opnået.
Grundlæggende gav forsøget ganske markante brændstofreduktioner i alle fire grupper – alene det, at piloterne, der er højtuddannede og vellønnede mennesker, blev gjort opmærksomme på udfordringen var altså nok til at medføre væsentlige forandringer. De største besparelse skete i grupperne 3 og 4, ligesom kaptajnerne i alle fire grupper rapporterede om (endnu) større jobtilfredshed og 81 procent tilkendegav, at de gerne vil have mere information og brændstofbesparelse i fremtiden.
Omkostningseffektivt forsøg
Sammenlignet med teknologiske tiltage som nye flytyper eller biobrændstof, så var nudging-forsøget ganske billigt at gennemføre, og på den baggrund ser en af folkene bag, økonom ved University of Chicago Robert Metcalfe, et stort potentiale i at udbrede forsøget til andre dele af transportbranchen.
Læs også: Schenker sænker CO2-udledningen
”Disse lavomkostningstiltag kan have stor betydning i forhold til besparelser, ikke kun for luftfarten, men for samfundet. Specielt den globale shippingindustri, der også er en stor kilde til forurening og derfor har tiltrukket øget kritik de seneste år, kan drage nytte den her vej rundt. Det her nok er vores første skridt ind i et nyt felt, men jeg håber det vil føre til meget mere forskning”, siger han til Washington Post.
Hent hele rapporten om forsøget her.
-AK