18.10.2016  |  Menneskerettigheder

Virksomhed var ikke ansvarlig for dødsfald i Bangladesh

Indhold fra partner Hvad er dette?

En principiel afgørelse slår fast, at tekstilvirksomheden PWT Group ikke kan gøres ansvarlig for, at 1138 personer omkom og mere end 2000 personer blev såret, da en bygning, der husede en af virksomhedens underleverandører styrtede sammen.

I april 2013 styrtede Rana Plaza-bygningen i Bangladesh sammen. Det førte til 1138 omkomne og mere end 2.000 sårede. Bygningen husede blandt andre en underleverandør til tekstilvirksomheden PWT Group A/S, og det har givet anledning til, at en række organisationer har indbragt sagen for Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI), der er det danske OECD kontaktpunkt.

Organisationerne mente, at virksomheden bør holdes ansvarlig for ulykken, men afgørelsen fra MKI slår fast, at virksomheden ikke kan gøres ansvarlig for sammenstyrtningen.

- Alt andet ville være vanvid. Hvis man kunne holdes ansvarlig på det grundlag, ville ingen virksomheder turde engagere sig med underleverandører i lande uden for EU. Det ville gå stik imod både FN’s og OECD’s anbefalinger, der netop lægger vægt på, at virksomheder skal fastholde engagementet i lande, hvor den slags hændelser desværre sker. Og hvor manglende efterlevelse af menneske- og arbejdstagerrettighederne ikke er så usædvanlige, siger chefkonsulent Christine Jøker Lohmann. 

Læs også: Blog: Se de nye verdensmål i lyset af menneskerettighederne

Afgørelse med kritik

Afgørelsen er dog ikke helt uden torne, for tekstilvirksomheden får kritik for ikke at have stillet de nødvendige krav til - og fulgt op på - at leverandøren respekterede de ansattes grundlæggende menneske- og arbejdstagerrettigheder, herunder sundhed og sikkerhed påarbejdspladsen.

- Vi mener ikke, at PWT Group skulle have haft fokus på bygningssikkerhed, da det ikke var almindelig praksis på daværende tidspunkt. Men vi er tilfredse med, at MKI slår fast, at virksomheder ikke skal lave due diligence på samtlige deres leverandører, men at de skal have en risiko-baseret tilgang og mere målrettet indsats overfor særligt udsatte leverandører, siger Christine Jøker Lohmann.

Hun understreger dog, at det er et ekstremt minebelagt område, da der ikke findes en entydig oversigt, virksomheder kan forholde sig til, når de skal vurdere, hvad de skal have særligt fokus på i de enkelte lande.

- Som det er nu, kan virksomhederne søge informationer hos f.eks. Transparency International eller Institut for Menneskerettigheder, men FN eller OECD burde have en samlet informationsguide, virksomhederne kunne forholde sig til, siger Christine Jøker Lohmann.

Find hjælp til at overholde reglerne om ”due diligence” via CSR-kompasset  eller ved henvendelse til Christine Jøker Lohmann, cjni@di.dk eller (+45) 3377 3699

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere