Volvo vil sælge 1 mio. el- og hybridbiler frem mod 2025
Som en del af sin nye bæredygtighedsstrategi har den svenske bilgigant Volvo skruet op for ambitionerne inden for de både helt og delvist elektriske biler. Sideløbende med elbilsalget skal koncernen også blive CO2-neutral.
Som berettet her på CSR.dk for nylig, så har Toyota og underbrandet Lexus godt gang i salget af hybridbiler, og er pt. at betragte som blandt verdens førende på området. Den status bliver dog snart udfordret fra svensk side.
Læs også: Lys fremtid for elbiler i Danmark
Sveriges største bilproducent, Volvo, har således i dag annonceret, at man frem mod 2025 vil sælge 1 million helt eller delvist elektriske biler. De to første hybrider er allerede på gaden, mens den første gennemført elektrificerede Volvo efter planen vil blive komme i salg i 2019. Derudover er målet at man vil kunne tilbyde sine kunder mindst to hybridversioner af samtlige biler i kataloget.
”Det er bevidst et meget ambitiøst mål. Og det vil helt sikkert blive en udfordring, men vi vil gerne være i spidsen for det kommende skifte til elektricitet”, siger adm. direktør i Volvo Cars, Håkan Samuelsson.
CO2-neutral og flere kvinder i ledelsen
Den elektriske målsætning er en del af Volvos nye strategiske bæredygtighedsprogram – meget passende dømt Omtanke - der omfatter flere forskellige tiltag, alle med det formål at placere bæredygtighed centralt i fremtidens forretning hos den svenske producent.
Sideløbende med det store salg af el- og hybridbiler, der vil kræve omkring en fordobling af det mål på 10 procent elektrificerede biler i 2018, man meldte ud i fjor, skal hele koncernen således også være CO2-neutral.
Derudover skal mindst 35 procent af de ledende positioner i 2020 være besat af kvinder, ligesom man vil forfølge sin vision om, at ingen vil blive dræbt eller alvorligt kvæstet i en ny Volvo, ligeledes med 2020 som tidsramme. Endelig vil man også samarbejde med sine internationale partnere om at promovere bæredygtighed.
Læs også: Scania på den grønne vej
”Bæredygtighed er ikke noget nyt, eller noget, der er hæftet uden på vores forretning, det er noget, der er integreret i alt, hvad vi gør. Det er simpelthen den måde, vi opererer på. Denne her nye bæredygtighedsstrategi reflekterer Volvo Cars’ fundamentale tro på, at vi også skal vokse ansvarligt”, siger Håkan Samuelsson.
Læs mere og hent hele Volvo Cars’ bæredygtighedsrapport her.
-AK