Zalando øger gennemsigtigheden yderligere og præsenterer de første bæredygtigheds- vurderinger fra partnerbrands

Sammenlignelige data om bæredygtighed fra over 250 brands er for første gang tilgængelige for Zalando via Higg Brand and Retail-modulet (BRM).

17.12.2020

CSR.dk

Med lanceringen af platformens bæredygtighedsstrategi, do.MORE, i oktober 2019, forpligtede Zalando sig til kontinuerligt at hæve sine etiske standarder, og samtidig sikre sig, at virksomheden i 2023 kun har samarbejdspartnere, som lever op til disse.

Samtidig har Zalando gjort bæredygtighedsvurderinger obligatoriske for alle deres partnerbrands. I første runde af vurderinger har Zalando modtaget besvarelser fra de første cirka 250 brands ud af de i alt mere end 3.000 samarbejdspartnere og private labels, som forhandles på platformen. Vurderingen foregår via Higg Brand and Retail-modulet (BRM), som er et værktøj, der skal hjælpe brands og forhandlere med at vurdere deres egen indsats på henholdsvis sociale og miljømæssige parametre såvel som menneskerettigheder, ligeløn og CO2-udledning.

Zalando anerkender sit eget ansvar som både platform og brand, og har derfor også gennemført en evaluering af sig selv på koncernniveau, som viser at Zalando er på niveau med branchegennemsnittet, både på de sociale og miljømæssige områder.

Resultaterne af de 250 besparelser indikerer, at de forskellige brands præsterer bedre, når det kommer til social ansvarlig og humanitære rettigheder end på miljøområdet.

“For første gang har vi sammenlignelige data om bæredytighed fra brands, hvilket giver os mulighed for at udvikle standarder, som rykker vores branche fremad. Resultaterne indikerer, at der er stor forskel på, hvad de enkelte brands opfatter som risikoområder. Vi er blevet bevidste om, at vi må fremhæve vigtigheden af emner som udledning af drivhusgas, for at vi i fællesskab kan skabe den mest effektfulde forandring,” siger Kate Heiny, som er direktør for bæredygtighed i Zalando. Platformen har selv opstillet videnskabsbaserede mål (SBTs), som beskæftiger sig specifikt med CO2 - udledning.

Læs også: Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab

Zalando vil i de kommende år støtte sine partnere i også at implementere videnskabsbaserede mål. Zalando har ydermere fået indsigt i, at der er behov for et endnu stærkere fokus på åbenhed og transparens. Dette indebærer, at man dykker længere ned i produktionsprocesser i hele forsyningskæden. For at adressere dette har Zalando offentliggjort alle sine primære private
label-leverandører på både egne kanaler og via Open Apparel Registry (OAR).

OAR er en åben database, som kortlægger beklædningsproduktion verden over og tildeler hver enhed et unikt ID.

Zalando bestræber sig på at øge transparensen og vil løbende fremlægge yderligere niveauer af forsyningskæden. Zalando har defineret en række minimumsstandarder for deres brandpartnere. Et af kerneområderne er forventningen om fuldstændig gennemsigtighed af brandets primære producenter.

På sigt skal Higg BRM hjælpe Zalando og platformens brandpartnere med at identificere trends i branchen og undersøge, hvordan der kan udvikles løsninger, som kan anvendes til at skabe meningsfyldte og varige forbedringer i hele forsyningskæden.

Endelig ønsker Zalando at dele disse oplysninger med kunderne, så de kan træffe bæredygtige valg. “Vores kunder efterspørger i stigende grad mere information om de varer, de køber, og hvordan disse er fremstillet. For at vi kan give vores kunder den mest korrekte information om de pågældende brands’ bæredygtighedsprofil, skal data først være sammenlignelige og verificerede", siger Kate Heiny.

I begyndelsen af 2021 vil Zalando sammen med SAC og Higg Co igangsætte den næste runde af bæredygtighedsvurderinger af brands og fortsat tilbyde samarbejdspartnerne hjælp til udfyldelse af BRM-værktøjet for at nå de fælles standarder.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København