23.09.2016 | Klima, miljø og energi
Zara lancerer bæredygtig linje
Indhold fra partner Hvad er dette?
Den spanske high street-gigant har fokus på miljø og social ansvarlighed. Det udmønter sig nu i særlig kollektion.
Den spanske modekoncern Inditex, der står bag kæder som Zara, Massimo Dutti og Bershka og er en af verdens største modevirksomheder, er i gang med en mere bæredygtig omstilling. Som et led i det arbejde lancerer Zara nu en mere bæredygtig kollektion ved navn Join Life. Det skriver Just-Style.
Kollektionen er lavet af materialer, som tager hensyn til verdens skove og dyr, hvilket betyder økologisk bomuld, genanvendt uld og Tencel. Det er ifølge Zara selv første skridt i en mere bæredygtig retning, hvor flere og flere produkter får en bæredygtig profil.
Den nye Join Life kollektion er lavet med udgangspunkt i helbreds-, sikkerheds- og miljømæssige standarder, og ud over dette opfordrer Zara nu også forbrugerne til at indlevere deres aflagte tøj til genanvendelse. Et fænomen som Zaras store konkurrent H&M har praktiseret over en længere periode.
Ambitionen for Zara er at skabe en Join Life bevægelse, hvor forbrugerne aktivt tager del i en bæredygtig udvikling.
- Det det miljømæssige sustainability-hold hos Inditex har udviklet Zara Join Life-processen for Zara. Den giver alle de involverede parter i produktudviklingen mulighed for at kende og forstå de nødvendige krav, hvis det skal være et Zara Join Life-produkt. Det viser også de nødvendige trin for at kommunikere fordelene ved et sådant produkt , skriver Inditex på deres hjemmeside.
Inditex indledte tidligere i år et samarbejde med cellulosefiberproducenten Lenzing som en del at en større strategi, hvor Inditex skal være mere orienteret mod cirkulær økonomi. Det er en del af den miljøstrategiplan, som inditex lancerede tidligere år og gælder frem til 2020.
Klima, miljø og energi

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ
Et frivilligt sektorsamarbejde skal sætte yderligere skub i den cirkulære omstilling af den danske mode- og tekstilbranche til fordel for både klima og miljø. Nu opfordrer branchens største organisation de danske virksomheder til at tilslutte sig.
Indhold fra partner
Kommunikation

DM&T kæmper også mod tøjspild men opfordrer samtidig til mere transparens og reelt samarbejde
Forbrugerrådet TÆNK har netop lanceret sin store kampagne mod tøjspild. DM&T støtter den overordnede sag, men opfordrer til større transparens og øget samarbejde,hvis ambitionen om en bæredygtig omstilling med mindre tøjspild for alvor skal materialiseres
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Nyt redskab hjælper mode- og tekstilbranchen med at styrke menneskerettigheder internationalt
Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil lancerer redskabet ’Getting it Right’. Det skal hjælpe de danske mode- og tekstilvirksomheder med at udøve due diligence i henhold til de internationale retningslinjer, og bliver dermed et vigtigt element i branchens ansvarlige virksomhedsadfærd med særligt fokus på menneskerettigheder.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Covid-19 har rusket op i branchens strategiske selvforståelse
Covid-19 har ikke kun været negativ for de danske mode- og tekstilvirksomheder. Den har nemlig givet et kærkomment frirum til at stoppe op og reflektere. Det har givet anledning til nogle interessante overvejelser om værdier og strategiske beslutninger, som en professor og forsker ved Aalborg Universitet folder ud i et igangværende studie. DM&T giver dig her de foreløbige konklusioner.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Modebrands går efter FSC-certificering
Flere brands i branchen er gået på jagt efter FSC-certificeringer til værdikæden. Men hvorfor? Vi spørger to brands, der er lykkedes med det, samt FSC selv
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Coronakrisen kan blive katalysator for modebranchens bæredygtige omstilling
DM&T’s to bæredygtighedseksperter sætter i denne kronik fokus på de strategiske muligheder, coronakrisen medfører for modebranchen. Der er nemlig basis for at bruge krisen til at accelerere den bæredygtige omstilling, men det kræver samarbejde...
Indhold fra partner