Zara lancerer bæredygtig linje
Den spanske high street-gigant har fokus på miljø og social ansvarlighed. Det udmønter sig nu i særlig kollektion.
Den spanske modekoncern Inditex, der står bag kæder som Zara, Massimo Dutti og Bershka og er en af verdens største modevirksomheder, er i gang med en mere bæredygtig omstilling. Som et led i det arbejde lancerer Zara nu en mere bæredygtig kollektion ved navn Join Life. Det skriver Just-Style.
Kollektionen er lavet af materialer, som tager hensyn til verdens skove og dyr, hvilket betyder økologisk bomuld, genanvendt uld og Tencel. Det er ifølge Zara selv første skridt i en mere bæredygtig retning, hvor flere og flere produkter får en bæredygtig profil.
Den nye Join Life kollektion er lavet med udgangspunkt i helbreds-, sikkerheds- og miljømæssige standarder, og ud over dette opfordrer Zara nu også forbrugerne til at indlevere deres aflagte tøj til genanvendelse. Et fænomen som Zaras store konkurrent H&M har praktiseret over en længere periode.
Ambitionen for Zara er at skabe en Join Life bevægelse, hvor forbrugerne aktivt tager del i en bæredygtig udvikling.
- Det det miljømæssige sustainability-hold hos Inditex har udviklet Zara Join Life-processen for Zara. Den giver alle de involverede parter i produktudviklingen mulighed for at kende og forstå de nødvendige krav, hvis det skal være et Zara Join Life-produkt. Det viser også de nødvendige trin for at kommunikere fordelene ved et sådant produkt , skriver Inditex på deres hjemmeside.
Inditex indledte tidligere i år et samarbejde med cellulosefiberproducenten Lenzing som en del at en større strategi, hvor Inditex skal være mere orienteret mod cirkulær økonomi. Det er en del af den miljøstrategiplan, som inditex lancerede tidligere år og gælder frem til 2020.