Grøn landstrøm omsider på vej til krydstogtskibene i København

Efter længere tids tilløb har Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har indgået samarbejde om bl.a. at få etableret landstrøm i Nordhavn, der kan begrænse den massive forurening fra skibene. Industrien vil i det hele taget være mere bæredygtig, lyder det fra Cruise Baltic.

Årligt anløber hundredvis af krydstogtskibe Københavns havn, størstedelen ved den nye terminal i Nordhavn. Det er her et nyt partnerskab vil etablere et landstrømsanlæg i 2021, som skal levere strøm til skibene, så de kan slukke for dieselmotorerne mens de ligger til kaj. Foto: CMP.

09.05.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

En af de mest oplagte løsninger på problemet vil være at etablere et landstrømsanlæg, der kan forsyne skibene med strøm fra elnettet, der, selvom det stadig er delvist baseret på fossile kilder, må betegnes som en grønnere kilde end skibenes egne dieselmotorer.

Etableringen af et sådant anlæg har imidlertid ladet vente på sig af flere årsager. Dels viste beregninger foretaget af energiselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi, i 2014, at prisen ville løbe op i 200 mio. kr., skriver Ingeniøren, ligesom den smalle Langeliniekaj ifølge samme medie kan blive en barriere, og derudover er afgifterne en udfordring.

Det påpeger Dansk Energis viceadm. direktør, Anders Stouge, som generelt mener at Danmark er bagud på området sammenlignet med eksempelvis Oslo, der åbnede sit landstrømsanlæg i starten af året, og som bl.a. DFDS-færgen Pearl Seaways er ombygget til at kunne bruge.

”Vi skal have gang i investeringerne, så den næste regering bør arbejde for, at afgiftsspørgsmålet bliver løst med en længere tidshorisont”, siger Anders Stouge og understreger, at der på grund af de store investeringer bør være klarhed om rammerne flere år frem i tiden.

Den ene af Oslo-bådene, Pearl Seaways, blev i starten af 2019 ombygget til at kunne modtage landstrøm fra det nye anlæg i den norske hovedstad. Søsterskibet Crown Seaways skal igennem samme proces i januar 2020. Foto: DFDS.

Landstrøm i Nordhavn i 2021
Nu er der dog udvikling på området. Et partnerskab bestående af Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har således indgået samarbejde om at få flere grønne løsninger i Københavns Havn og begrænse udledningen fra krydstogtskibene.

Første skridt er projektering af netop et landstrømsanlæg i Nordhavn, og parterne har hver givet 1,5 millioner kroner til planlægningsfasen med et mål om at have anlægget klar i 2021. Københavns kommune har desuden afsat en million kroner til at finde en model for landstrøm på Langelinie samt en million kroner til et nordisk samarbejde om at få landstrøm i havne i Østersøregionen. 

Det ser man som et naturligt skridt på rådhuset, hvor overborgmester Frank Jensen, der har ren luft i byen som en af sine mærkesager, gennem et stykke tid har efterlyst en sådan løsning.

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

”Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit, uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk”, siger han om aftalen.

Udover landstrømsprojekterne skal samarbejdet også undersøge, hvordan udledningen fra kanalrundfartsbåde kan reduceres, og så er en del af kommunens bevilling til landstrøm desuden øremærket et samarbejde med de øvrige store havnebyer i Norden. 

Her er rationalet, at hvis flere havne i regionen tilbyder landstrøm, vil det tiltrække de skibe, der kan bruge landstrøm. Det håber man på sigt kan gøre Østersøregionen til den mest bæredygtige krydstogtdestination i verden.

Manifest for bæredygtig krydstogtindustri i Østersøregionen
Det var med den vision for øje, at over 160 repræsentanter fra den internationale krydstogtindustri i tirsdags, d. 7. maj, var samlet på Langelinie Pavillonen i København.

Krydstogtindustrien skal være mere bæredygtig. Det var der enighed om på krydstogtkonferencen i København den 7. maj. Fra venstre: Vice President Maritime for CLIA Europe, Tor Christian Sletner, Manager for Cruise and Ferry hos Ports of Stockholm, Stefan Scheja, direktør for Cruise Baltic, Claus Bødker, overborgmester for København, Frank Jensen, bestyrelsesformand for Cruise Europe, Michael McCarthy, CEO for Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen, og CEO for Copenhagen Malmö Port, Barbara Scheel Agersnap. Foto: Cruise Baltic.

Her blev samtlige 29 deltagende destinationer, som er fordelt i otte lande, enige om at skrive under på et nyt manifest, Cruise Baltic Sustainability Manifesto, ’der har skarpt fokus på nedbringelse af luftforurening og trængsel i Østersøregionens havne og byer’, som det hedder.

Konferencen, der var et samarbejde mellem Cruise Baltic, Copenhagen Malmö Port (CMP), Københavns Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet, præsenterede en række anbefalinger og teknologiske løsninger, herunder landstrøm, der kan bidrage til indfrielse af de grønne mål for Østersøens krydstogtdestinationer. Og det er der brug for, mener man.

”Det er en forudsætning for arbejdet med den grønne omstilling i krydstogtbranchen, at der er enighed om, at både byer, havne og rederier yder den nødvendige indsats. Derfor er det et afgørende skridt mod en mere bæredygtig fremtid, vi nu har taget, og det er fantastisk at opleve så stor opbakning og motivation på tværs af hele branchen”, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

”Ingen er mere interesseret i at komme miljøproblematikkerne til livs, end krydstogtindustrien selv. Konferencen markerede begyndelsen på en grønnere fremtid og et stærkt, globalt samarbejde. Nu vender vi alle sammen hjem for at eksekvere på de mål, vi har sat”, tilføjer han.

Konferencen markerede startskuddet til Miljø- og Fødevareministeriets internationale projekt om mindre luftforurening ved kajen fra krydstogtskibe i Østersøregionen. Projektet løber fra 2019 til og med 2022, og hos CMP øjner man potentialet i at få etableret landstrøm.

”Havnene har stort fokus på bæredygtig krydstogtturisme, og vi ser samarbejdet som en god mulighed for at styrke indsatsen. Landstrøm er en af flere muligheder for at sikre en bæredygtig havn nu og fremadrettet. I tæt dialog med branchen søger CMP løbende at finde de bedst mulige løsninger på samvirket mellem borgere og krydstogtskibe, så en reel forbedring kan opleves”, siger adm. direktør Barbara Scheel Agersnap.

Også i Aarhus er der bevægelse i retning af landstrøm:

”Tidligere har det ikke været attraktivt, fordi der ikke har været så mange skibe, som kunne koble sig på et landstrømsanlæg. Men nu synes jeg, at vi står i en situation, hvor vi skal undersøge det igen. Og det er vi faktisk allerede i gang med”, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen fra Aarhus Havn til TV2 Østjylland.

Om landstrømsprojektet i København

Københavns Kommune har afsat i alt 3,5 mio. kr. til projektering af landstrømanlæg ved Oceankaj i Nordhavn, til nordisk samarbejde for etablering af landstrøm til krydstogtskibe samt til at finde en model for etablering af landstrømanlæg ved Langelinie. Heraf er 1,5 mio. kr. øremærket til projektering af landstrøm i Nordhavn.

By & Havn har afsat i alt 1,5 mio. kr. til Partnerskab om grønne løsninger i havnedriften.

CMP har afsat 1,5 mio. kr. til Miljøforbedring for krydstogtskibe samt 1,5 mio. kr. til Innovationsprojekt om at reducere emissioner fra krydstogtskibe.

Samarbejdet skal i første omgang se nærmere på disse områder:

  • Projektering m.v. af et landstrømanlæg til krydstogtskibe i Nordhavn (CMP)
  • Forslag til, hvordan der kan etableres landstrømanlæg på Langelinie (By & Havn)
  • Internationalt samarbejde om landstrøm til krydstogtskibe (Københavns Kommune)
  • Reduktion i emissioner fra kanalrundfartsbådene, herunder besejllingsaftaler (By & Havn)

Kilde: By & Havn

Globalt fokus på alternative brændstoffer i havnene
Forureningen fra de dokkede skibe er også på radaren internationalt. Organisationen International Association of Ports and Harbors (IAPH) har netop afholdt sin årskonference, og her var skibenes udledninger i klodens havne blandt punkterne på dagsordenen.

Med udgangspunkt i bl.a. Verdensmål 13 om handling på klimaområdet, understregede IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vigtigheden af samarbejde mellem havnene og shippingindustrien for at bidrage til en bæredygtig udvikling.

”Skibe bruger omkring 15 procent af deres brændstof mens de ligger til kaj. Derfor er det afgørende at havnene leverer den nødvendige infrastruktur til at forsyne skibene med alternative brændstoffer, hvis vi skal leve op til de ambitiøse drivhusgasudledningsmål”, sagde han.

Læs også: CO2-neutrale havnebusser på vej til København

IAPH skabte sidste år World Ports Sustainability Program, som skal understøtte integrationen af Verdensmålene i havnenes drift. Ifølge IAPH’s direktør, Patrick Verhoeven, har det resulteret i en stribe ”fine eksempler på, at havne har taget deres egne initiativer omkring SDG’erne”, som man ser frem til at forvandle til ”praktisk og konkret vejledning, til gavn for både havnene og de lokalsamfund, de tjener.”

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

01.05.2024CSR.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

30.04.2024CSR.dk

Forbedret sikkerhed på danske skibe

30.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

100% genbrugsglas frem for nyt glas

29.04.2024Solar Danmark A/S

Sponseret

Solar er klar til at rådgive kunder om tsunami af nye regler om bæredygtighed

29.04.2024Food Nation

Sponseret

Recap from Global Food Talk: “Securing reliable and sustainable food systems through innovation and creativity”

26.04.2024NRGreen ApS

Sponseret

FairTrans A/S: Besparelser med solcelleanlæg

26.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric og NVIDIA indgår samarbejde om fremtidens datacentre

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City