22.06.2017 | Klima, miljø og energi
HAVI og Scania reducerer CO2-udledningen i McDonalds leverandørkæde
Indhold fra partner Hvad er dette?
Scania har indgået et tæt samarbejde med virksomheden HAVI om at opfylde de globale klimamålsætninger ved at samarbejde om bæredygtig transport og logistik.
Til efteråret starter Havi og Scania et program, som via Scanias lastbiler og løsninger skal reducere CO2-emissionerne
Til efteråret starter Scania og Havi et 5-årigt program, som via Scanias lastbiler og løsninger skal reducere CO2-emissionerne i forbindelse med transporterne til og fra McDonald’s restauranter i flere europæiske lande.
Målet er en kraftig reducering af antallet af dieseldrevne køretøjer i flere europæiske lande og frem mod 2021 at omstille ca. 70 % af HAVI’s lastbilflåde til alternative brændstoffer som eksempelvis gas- og hybrid. CO2-udledningen i forbindelse med HAVI’s leverancer til McDonald’s restauranter vil blive overvåget i realtid via Scanias opkoblede lastbiler, og det indebærer samtidig nye standarder for opkoblede bilflåder. Denne gennemgribende ændring af køretøjsflåden forventes at reducere CO2-emissionerne med 15-40 % afhængigt af rute, brændstof og den trafikale situation.
– Innovation er afgørende for vores udvikling inden for bæredygtighed og for at drage fordel af vores størrelse med henblik på at skabe forandringer – det kalder vi “scale for good”. Gennem vores proaktive samarbejde med virksomheder som HAVI og Scania kan vi skabe mere bæredygtige løsninger i vores leverandørkæde samtidig med, at de bidrager til vores globale leverandørkæde og vores strategi om bæredygtighed”, udtaler Chris Yong, som er Global Logistics Director hos McDonald’s.
– Førende virksomheder har et ansvar for at skabe forandring. I dette partnerskab sætter vi nye standarder for distribution i byerne. Vi nøjes ikke med at planlægge, vi gennemfører også tiltag – her og nu – og bidrager positivt til de samfund, hvor vi har aktiviteter, udtaler HAVI’s logistikchef Haluk Ilkdemirci.
– Vi kan se, at efterspørgslen efter bæredygtige transportløsninger bare stiger og stiger. Det her er et eksempel på et fornuftigt og nyskabende samarbejde, som betyder, at vi vi i fællesskab kan fremskynde omstillingen til et bæredygtigt transportsystem”, siger Henrik Henriksson, som er VD og koncernchef hos Scania.
Gas- og hybridlastbiler udleder ubetydelige eller ingen skadelige udstødningsgasser og reducerer CO2-emissionerne i byerne markant. Lastbilerne er ovenikøbet betydeligt mere støjsvage, og i kombination med et støjsvagt kølesystem bidrager de også til at reducere påvirkningen fra vareleverancer i og uden for byerne.
Desuden udvikler HAVI og Scania lastbiler med specialopbygninger til håndtering af affald som fx fritureolie, plastik og pap fra restauranterne med henblik på genbrug. Det bidrager til en højere grad af genbrug, og det reducerer samtidig antallet af affaldstransporter. Dermed reduceres antallet af kørte kilometer, hvilket yderligere mindsker klimapåvirkningen.
Med dette partnerskab tager HAVI og Scania vigtige skridt mod en mere bæredygtig fremtid for kunder som McDonald’s ved hjælp af teknik og løsninger, der allerede er tilgængelige i dag.
Om HAVI
HAVI er en global privatejet logistikvirksomhed, som fokuserer på innovative løsninger til optimering af førende virksomheders leverandørkæde. Virksomheden leverer også løsninger til håndtering af emballage, genbrug og affald. HAVI, som blev grundlagt i 1974, beskæftiger ca.10.000 medarbejdere og har aktiviteter i over 100 lande. Du kan se mere på www.havi.com
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner