01.03.2022 | Klima, miljø og energi
Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Indhold fra partner Hvad er dette?
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Den kommende flåde af batteridrevne, fuldelektriske Scania, der ikke udleder udstødningsemissioner under kørslen, vil bidrage til forbedret luftkvalitet og reduceret støj for indbyggere i Hovedstadsregionen. Scanias L-serie er udrustet med førerhuse med ekstra lav indstigning, og de fleste vil desuden blive udrustet med Scania City Door, der er skræddersyet til bytrafik med hyppige ind- og udstigninger. Det vil også forbedre arbejdsforholdene for chauffører og medhjælpere takket være overlegen ergonomi og førerkomfort.
ARCs ordre omfatter mindst 72 lastbiler med komprimatoraggregat til indsamling af husholdningsaffald med option på yderligere 19, seks lastbiler med fast kasse og lift med option på yderligere fire samt en lastbil med kroghejs til containerkørsel med option på yderligere en. Samtlige lastbiler vil være omfattet af vedligeholdelses- og reparationskontrakter på 8-10 år.
- Det var vigtigt for os, at lastbilerne har et højt sikkerhedsniveau og nye innovative sikkerhedsløsninger. Scania tilbød også omfattende træning og uddannelse inklusive standby-service i kombination med et stærkt servicenetværk, der sikrer høj uptime, siger Jacob Hartvig Simonsen, administrerende direktør for ARC.
- En yderligere grund til at vælge Scania var, at L-serien i passagersiden kan udrustes med Scania City Door i stil med en busdør, der er udformet med ét stort ubrudt glasareal i fuld højde. Glasdøren åbner indad og giver chaufføren et rigtig godt overblik over den omgivende trafik. Den tillader desuden hurtige og sikre ind- og udstigninger, tilføjer Per Fischer, der er ARCs kontraktansvarlige for den store Scania-ordre.
CO2-reduktion ved affaldshåndtering og genbrug er en vigtig del af Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad senest i 2025. ARCs ikoniske affalds- og energianlæg Amager Bakke er med sin tagterrasse med skiløjper og rekreativt område et symbol på byens bæredygtige ambitioner, og ARC sigter desuden mod, at det bliver verdens første CO2-neutrale affalds- og energianlæg.
- Scanias samarbejde med ARC er et godt eksempel på, hvordan vi arbejder sammen med nuværende og potentielle kunder for at analysere deres drift samt identificere de køretøjsspecifikationer og driftstilpasninger, der er nødvendige for, at de kan skifte til elektriske lastbiler. Men det er ikke nok med et godt produkt. Et tæt samarbejde med kunden, for at forstå og løse de nye udfordringer elektrificering giver, er helt afgørende. Præcis som teamet i Danmark har gjort i dette tilfælde. siger Fredrik Allard, Head of E-mobility, Scania.
- Ved at yde rådgivning, der ser på den samlede drift, sikrer vi os, at vores tilbud passer præcist til kundens behov, tilføjer han.
De første to fuldelektriske Scania L-serie renovationslastbiler blev leveret til ARC allerede i december 2021, og resten af ordren vil blive leveret løbende gennem hele 2022 og ind i første halvdel af 2023.
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner