07.06.2022 | Klima, miljø og energi
Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
Indhold fra partner Hvad er dette?
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Scania og det svenske mineselskab LKAB opererer begge i industrier, der i øjeblikket gennemgår betydelige omstillinger for at blive mere bæredygtige. De to veletablerede industrivirksomheder går nu sammen om at drive fuld- elektriske lastbiler i LKAB’s miner og tager dermed vigtige skridt mod fremtiden og bæredygtig transport for mineindustrien.
LKAB stræber efter at blive et af de mest bæredygtige mineselskaber i verden. Vejen til en sikker, produktiv og CO2-fri jern- og stålindustri starter med jernmalmen i minerne og videreudvikles nu til også at omfatte transport.
"Fuld-elektriske lastbiler er en del af vores ambition om at sætte en ny standard for bæredygtig minedrift, hvor den fossilfri drift skal gå hele vejen. Vi gør vores flåde uafhængig af traditionel diesel, og mens vi bl.a. tester kapaciteten af de batteridrevne el-lastbiler, er vi dedikeret på valg af lastbiler, der ikke kun skal bidrage til højere produktivitet, men frem for alt også føre til mere bæredygtig minedrift og et mere sikkert arbejdsmiljø", siger Peter Gustavsson, projektleder hos LKAB.
Den kraftige Scania dumper-lastbil har en totalvægt inklusive last på 49 tons og skal især bruges til transport af restprodukter. Den anden lastbil er udstyret med kran, der er beregnet til at transportere borestål til underjordiske borerigge. Den fuld-elektriske kranbil oplades på depotet, men mobil opladning på køreruterne vil også kunne øge fleksibiliteten. De fuld- elektriske køretøjerne forventes at starte i drift hos LKAB i løbet af 2022.
"Vi fortsætter vores tætte samarbejde med kunder, der er villige til at afprøve innovative løsninger sammen med os. For Scania er det meget værdifuldt at kunne teste fuld-elektriske lastbiler i ekstreme miljøer under realistiske forhold i daglig drift hos kunderne. Den kraftige Scania dumper- lastbil er oven i købet den første af sin slags i mineindustrien og endnu et stort og vigtigt skridt i omstillingen mod bæredygtige transportløsninger på tværs af alle typer transportopgaver", fastslår Fredrik Allard, chef for E- mobility på Scania.
"Scanias bidrag til vores transformationsproces er værdifuld, fordi den giver os mulighed for at evaluere deres batteridrevne køretøjer. Sammen håber vi at kunne udvikle og bygge fossilfri køretøjer, der er mindst lige så produktive eller endda mere end dem, vi råder over i øjeblikket", slutter Peter Gustavsson fra LKAB.
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner