10.06.2022 | Klima, miljø og energi
Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
Indhold fra partner Hvad er dette?
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Tro mod sin erklærede køreplan introducerer Scania nu el-løsninger til regional transport. Den nye generation el-lastbiler, der fås med R- og S-sovekabineførerhuse, er en del af en komplet løsning, der åbner døren til eMobility for et stort antal kunder og driftsområder. Med batterikapacitet på op til 624 kWh gør Scania det muligt at opnå en hurtigere grøn omstilling med el-lastbiler til regional kørsel.
"Denne introduktion repræsenterer en stor milepæl for os og for vores partnere," siger Christian Levin, Scanias CEO. "Vi øger nu vores produktsortiment i alle dimensioner ved at tilbyde nye muligheder for mange forskellige kunder og transportsystemet som et hele. Disse el-lastbiler er en del af løsninger, der indeholder alle de muligheder, som en transportindustri, der længes efter elektrificering, efterspørger.”
Scanias nye el-lastbilgeneration er baseret på klassiske Scania-hjørnesten som modularitet, bæredygtighed og en samlet driftsøkonomi med potentiale til at matche eller endda overgå, hvad der kan forventes af konventionelle lastbiler. Og Scanias nyeste el-lastbiler bakkes op af al den support med driftsforhold og services, der gør dem til komplette løsninger inklusive ladeinfrastruktur, økonomi, forsikring og service.
"Tilføjelsen af disse løsninger til Scanias produktsortiment er et stort skridt fremad for kunder, der ønsker at tage ansvar," siger Fredrik Allard, Senior Vice President og chef for Electrification hos Scania. "Vi letter overgangen for vores kunder ved at inkludere vigtige kundeværdier som et tæt partnerskab og CO2 neutral transport."
Med Scanias nye el-lastbiler kan der vælges mellem både forvogne og sættevognstrækkere til f.eks. køletransporter. Rækkevidden varierer afhængig af vægt, specifikationer og topografi, men en 4x2-sættevognstrækker med seks batterier kan forventes at have op til 350 km rækkevidde med en gennemsnitshastighed på 80 km/t på motorveje. Kørsel på faste ruter med mulighed for planlagt ladning på hjemmeadressen eller på destinationen er mest gunstig. Opladning under chaufførens obligatoriske 45 min. daglige hvil vil naturligvis øge rækkevidden.
"Scania har nu opnået en favorabel position med vores elektrificerede produkter," siger Fredrik Allard. "Med denne store tilføjelse til vores eksisterende udvalg af hybrid-lastbiler og el-lastbiler til bydistribution, som vi allerede introducerede i 2020, kan vi nu tilbyde et bæredygtigt og fleksibelt produktudvalg af CO2 neutrale løsninger til vores kunder.
Scanias nye el-lastbiler til regional transport kan i første omgang bestilles som 4x2-sættevognstrækkere og som 6x2*4 forvogne. En 2-akslet sættevognstrækker har brug for en akselafstand på 4.150 mm for at kunne specificeres med seks batterier og drager dermed fordel af reguleringen af køretøjsdimensionerne i Europa. Vogntogsvægte på op til 64 tons, dvs. en typisk nordisk kombination, kan ligeledes specificeres.
En ladekapacitet på op til 375 kW betyder, at én times ladning vil tilføre 270-300 km rækkevidde som tommelfingerregel. Det kontinuerlige effektniveau for en Scania 45 R eller 45 S er 410 kW (svarende til ca. 560 hk). De nye Scania el-lastbiler kan bestilles allerede nu ved at gå i dialog med Scania, og produktionen starter i 4. kvartal 2023.
"At tackle de globale CO2-udfordringer betyder, at vi alle skal producere og forbruge på nye måder," siger Levin. ”At reducere, genbruge og genanvende materialer har altid været vigtigt for Scania. Det eneste, der står mellem os og en større grøn omstilling til et fossilfrit transportsystem baseret på elektrificerede løsninger, er en komplet ladeinfrastruktur, men også dér ser vi store fremskridt.”
Tilgængeligheden af ladeløsninger er helt afgørende for europæiske kunder, der ønsker at begynde at investere i el-lastbiler i større skala. Scania har slået sig sammen med globale partnere, og kan tilbyde komplette ladeløsninger, der sikrer en problemfri og fremtidssikret drift med Scanias el-lastbiler.
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner