20.01.2022 | Klima, miljø og energi
Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Indhold fra partner Hvad er dette?
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Scania Danmark har netop leveret Danmarks første plugin-hybridlastbil til Region Sjælland, en Scania P 320 B4x2 PHEV
Elektrificeringen af den tunge transport er ved at komme op i omdrejninger. Elektriske lastbiler er ved at vinde indpas som bl.a. renovationslastbiler i de større byer, mens det har knebet med at få elektriske lastbiler ud at køre på de lidt længere strækninger.
"Lige som resten af samfundet har Region Sjælland fokus på den grønne omstilling. Vi skal reducere CO2-udslippet, hvor det er muligt, og med vores nye Scania plugin-hybridlastbil kører vi de første kilometer på den rejse", siger Lars Wolthers. Han er logistikchef i RS Transport, der hører under Region Sjællands afdeling for Indkøb, Produktion og Logistik og er ansvarlig for indkøbet af den nye Scania.
"Vores logistikafdeling råder over 8 lastbiler over 3.500 kg samt lige så mange varevogne. Vi kigger løbende på mulighederne for at gøre vores vognpark grønnere, og med den nye Scania plugin-hybridlastbil med en tilladt totalvægt på 18 tons er vi nu rykket op i det tunge segment, når vi taler grønne køretøjer", siger han.
Fakta om Scania P 320 B4x2 PHEV til Region Sjælland:
Chassis: 2-akslet distributionslastbil med fuld luftaffjedring
Førerhus: Lavt placeret Scania P-serie distributionsførerhus med lav indstigning af hensyn til chaufførernes hyppige ind- og udstigninger samt ekstra godt udsyn takket være lav underkant på for- og sideruder samt ekstra nærzone-kamera i højre side med stort display i førerhuset for optimalt udsyn til fodgængere og cyklister ved højresving
Opbygning: 7-meter isoleret kølekasse med Carrier køleanlæg der trækkes af lastbilens motor under kørslen og mulighed for ekstern strøm ved læsning og losning. Bagest 2.500 kg. Zepro læssebagsmæk
PHEV-drivline: kombineret Scania 5-cyl. dieselmotor på 320 hk og elmotor placeret mellem dieselmotor og gearkasse på 115/130 kW effekt. Elmotoren forsynes af 90 kWh Li-Ion batteripakke, der slow-charges om natten på ca. 4 timer og giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km afh. af driftsforhold.
Danmarks første plugin-hybridlastbil er leveret til Region Sjælland af salgskonsulent Ernst Larsen fra Scania Danmarks afdeling i Holbæk.
Både diesel- og el-motor
Scania P 320’eren er udrustet med en traditionel 5-cylindret dieselmotor på 320 hk, der er suppleret med en elmotor med en kontinuerlig max. effekt på 115 kW (topeffekt 130 kW) svarende til 156-176 hk. Den får sin energi fra en batteripakke med tre Li-Ion-batterier med en samlet kapacitet på 90 kWh. Det giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km under normale driftsforhold.
"Lastbilen er beregnet til at køre på ren el i byerne og automatisk slå over på diesel på de længere stræk uden for byerne. På den måde får vi optimal rækkevidde, hvor vi udnytter elmotorens emissionsfri og næsten lydløse drift i byerne og kører på diesel på de lange stræk. Vi har desuden sikret os, at Scania’en kan køre på bæredygtigt HVO-brændstof (Hydrotreated Vegetable Oil) med 90 % lavere CO2-udslip end traditionel diesel, hvis Region Sjælland beslutter sig for det", tilføjer Lars Wolthers.
Oplades på max. 4 timer
Bilen skal i første omgang kun køre i 1-holds drift, hvor opladningen af batteripakken sker med såkaldt slow charging om natten. Slow charging er mere skånsomt for batterierne, der dermed opnår markant længere levetid. Selve opladningen til fuld kapacitet sker på max. 4 timer, så lastbilen kan i princippet også indsættes i 2-holds drift. Med fast charging (95 kW) vil batterierne kunne oplades på lidt over en halv time.
Region Sjællands nye Scania P 320 PHEV er opbygget med en 7 meter lang, isoleret kølekasse med en Carrier kølemaskine, der trækkes af lastbilens motorer under kørslen og kan tilsluttes ekstern strømforsyning, når lastbilen holder stille for læsning og losning. Bagerst er lastbilen forsynet med en 2,5 tons Zepro læssebagsmæk.
"Vi forventer i første omgang at køre ca. 40.000 km om året med den nye plugin-hybridlastbil. Vi er faktisk overbevist om, at plugin-teknologien er den helt rigtige til vores kørselsopgaver, så vi har allerede bestilt en Scania plugin-hybridlastbil mere efter helt samme opskrift", slutter Lars Wolthers.
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner